Google algoritme 2021

Blog
16 december 2021

Sander

SEO Specialist

Tot grote frustratie van marketeers en SEO-specialisten overal is het mysterie rondom het Google algoritme maar lastig te doorgronden. dat kan frustrerend zijn. Er zijn letterlijk duizenden artikelen te vinden die proberen het Google algoritme van 2021 te verduidelijken, al vind je daar vaak vooral brede speculatie over wat het zou kunnen zijn. Echt concrete informatie ontbreekt vaak.

Dus hoe moet je het Google algoritme dan echt leren begrijpen? En hoe garandeer je dat je content in lijn is met het algoritme?

Wat is het Google zoekalgoritme?

Met het Google zoekalgoritme bedoelen we het interne proces dat Google gebruikt om content te waarderen. Er zijn meerdere factoren die het algoritme meeneemt in het bepalen van ranking van een website in de zoekresultaten. De relevantie en kwaliteit van de content zijn bijvoorbeeld zeer belangrijk.

Het proces van het rangschikken van al die content kunnen we verdelen in drie stappen:

  • crawlen van de pagina’s: de eerste fase omvat de bots van Google die het web crawlen (of afzoeken) naar nieuwe of bijgewerkte webpagina’s. Over het algemeen geldt dat hoe meer links een pagina ernaar heeft, hoe gemakkelijker het is voor Google om deze te vinden. Pagina’s moeten worden gecrawld en geïndexeerd om te rangschikken.
  • indexering: De volgende stap van Google is om deze URL’s te analyseren en te proberen te achterhalen waar elke pagina over gaat. Het doet dit door goed naar de inhoud, afbeeldingen en andere mediabestanden op de pagina te kijken en deze informatie vervolgens op te slaan in een enorme database die bekend staat als de Google-index. In de eerste en tweede fase is goede technische SEO van groot belang. Je sitemap, headers en tags moeten allemaal correct zijn om gelezen te kunnen worden.
  • rangschikken: bij de laatste stap wordt bepaald welke van de pagina’s het meest relevant is en nuttig kan zijn voor de zoeker op een bepaalde zoekopdracht. Dit staat bekend als de rangschikkingsfase.

Hoe werkt het algoritme van Google?

Het antwoord op deze vraag is: dat weet niemand. Buiten de muren van Google om weet niemand exact hoe het algoritme functioneert. Daar zijn een aantal redenen voor.

Allereerst is het algoritme simpelweg een zeer goed bewaard geheim. Het onthullen van dit geheim zou een gigantische invloed hebben om de waarde van Google.

Maar nog belangrijker, als het algoritme bekend zou zijn dan wordt het erg makkelijk om er misbruik van te maken. Iedereen kan het algoritme inzetten voor eigen gewin. De waarde van zoekresultaten daalt en de functionaliteit van Google verslechtert. Het internet wordt er simpelweg ‘slechter’ van.

Doordat het algoritme van Google zo’n groot geheim is, kunnen copywriters, marketers en SEO-specialisten alleen maar speculeren over hoe ze zorgen voor een betere ranking in SERPs. Google is echter niet helemaal stil over de werking van het algoritme.

Communicatie vanuit Google

Sinds 2019 heeft Google een stortvloed aan informatie beschikbaar gesteld over het algoritme, waaronder gedetailleerde richtlijnen over hoe content wordt gerankt.

John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst van het bedrijf, treedt in deze context ook vaak op als een onofficiële woordvoerder van Google. Via regelmatige blogs, posts op sociale media en andere media-evenementen probeert hij regelmatig de kenniskloof tussen Google zelf en de bredere SEO-gemeenschap te overbruggen.

Daarom wordt het aanbevolen om als SEO-specialist of digitale marketeer goed te letten op de officiële communicatie van zowel Google als Mueller. Geen van beiden zal natuurlijk ooit enige formele informatie over het algoritme zelf onthullen, maar ze zullen vaak een aantal behoorlijk grote hints geven over hoe je aan zijn goede kant kunt blijven

Wat zijn de belangrijkste criteria in het Google algoritme in 2021?

Gebaseerd op communicatie vanuit Google en Mueller kun je een aantal conclusies trekken over de belangrijkste factoren van het algoritme. Zo kun je dus ook leren hoe ze toe te passen in je SEO.

  1. Betekenis en intentie

Het begrijpen en verduidelijken van de betekenis en bedoeling van een zoekopdracht is de eerste stap die het algoritme maakt. De mechanismen die dit mogelijk maken zijn geheim maar we weten dat het de zoekmachine in staat stelt om in ieder geval de volgende aspecten te begrijpen:

  • bereik: is iemand op zoek naar informatie over een groter onderwerp, zoals puppy’s, of zoeken ze naar een specifieke taak zoals ‘hoe train je een puppy om te zitten’?
  • synoniemen: het heeft even geduurd, maar Google is inmiddels in staat om synoniem te begrijpen in de meeste talen.
  • taal: als de vraag bijvoorbeeld een Engelse term is, wil de zoeker dan ook Engelse antwoorden of misschien toch Nederlands?
  • locatie: is de gebruiker op zoek naar een restaurant in de buurt? De locatie van de zoeker speelt mee in de resultaten.
  • actualiteit: als de gebruiker op zoek is naar bijvoorbeeld een recente wisselkoers, dan kan Google de meest recente informatie bovenaan laten zien.

  1. Relevantie

Zodra het algoritme de betekenis en bedoeling van de zoekopdracht heeft begrepen, kijkt het vervolgens naar de Google-index om te bepalen welke pagina’s de meest relevante oplossing bieden. Hier is on-page SEO heel belangrijk omdat het ervoor zorgt dat het algoritme de juiste signalen vanuit je pagina krijgt.

  1. Kwaliteit

In de afgelopen jaren heeft Mueller veel verwezen naar kwaliteit als ranking factor. Sinds 2019 heeft google zelfs een gedetailleerde reeks van richtlijnen gegeven om SEO-specialisten en content marketeers een duidelijk idee te geven van wat het algoritme wil.

Binnen deze richtlijnen geeft Google een aantal vragen die je kunt gebruiken om de kwaliteit van content te analyseren. Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid zijn hierin leidend. Dat zijn de drie pilaren van de beoordeling die het E-A-T proces van Google vormen.

Wat is E-A-T?

Vorig jaar deelde we hier ook al informatie over in het volgende blog: https://linkbuildingmasters.nl/zoekmachine-optimalisatie-2020/. E-A-T staat voor expertise, authorativeness en trustworthiness, ofwel expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Het is een van de belangrijkste onderdelen van het Google algoritme. Het is echter niet de definitieve laatste check van content kwaliteit. Google heeft namelijk momenteel ook mensen in dienst die de kwaliteit van zoekresultaten beoordelen. Zij controleren als het ware het algoritme.

Zodra bijvoorbeeld een stukje inhoud is geüpload en is geïndexeerd door Google, maakt het algoritme een beoordeling op basis van de kwaliteit. Een medewerker beoordeelt vervolgens de inhoud zelf en beslist of deze ‘sterke’ E-A-T bevat voordat deze wordt gerangschikt.

  1. Gebruikservaring

Het algoritme van Google probeer bruikbare pagina’s meer te promoten dan minder bruikbare, met name wanneer het aanhoudende pijnpunten van gebruikers identificeert. Dit betekent in de praktijk dat het algoritme voorkeur geeft aan websites die:

  • snel laden en goed afgebeeld zijn in verschillende browsers;
  • compatibel zijn met verschillende apparaten;
  • snel laden, zelfs voor gebruikers met langzaam internet.

Google geeft webmasters meestal een eerlijke waarschuwing over eventuele belangrijke updates die op het punt staan ​​te gebeuren, en biedt ook een aantal hulpmiddelen om hen te helpen de bruikbaarheid en prestaties van hun site te meten en te verbeteren.

Google heeft bovendien bevestigd dat UX-statistieken – ook wel bekend als de Core Web Vitals – een rangschikkingsfactor zijn, waarbij Mueller in 2021 verklaarde dat “het meer is dan een gelijkspel, maar het vervangt ook niet de relevantie.” Voor een goed geoptimaliseerde website is het daarom aan te raden om de prestaties van je site regelmatig te controleren en aan te passen.

  1. context

Context en relevantie liggen eigenlijk dicht bij elkaar als het aankomt op het algoritme van Google. Context houdt echter meer rekening met de persoonlijke context en instellingen van de gebruiker.

Als iemand in de VS bijvoorbeeld zoekt naar ‘de voetbalresultaten van vandaag’, ziet hij waarschijnlijk de resultaten van American Football (d.w.z. NFL) voor die dag. Als iemand in het VK echter naar hetzelfde zoekt, zullen ze waarschijnlijk de voetbalresultaten (d.w.z. Premier League) zien.

Het algoritme kan trouwens ook patronen signaleren. Op basis daarvan kan het persoonlijke voorkeuren vaststellen om toekomstige zoekopdrachten nog beter te laten aansluiten.

Ten slotte kan het algoritme ook rekening houden met de voorkeuren van de zoeker, vooral als ze op internet surfen terwijl ze zijn ingelogd op hun Google-account. Als het algoritme bijvoorbeeld weet dat de gebruiker geïnteresseerd is in muziek en wanneer de gebruiker zoekt op de term ‘evenementen bij mij in de buurt’, kan het voorrang geven aan concerten. Er is dus heel veel mogelijk met het algoritme, en het kan veel informatie opslaan en in context plaatsen.

Je strategie hierop aanpassen is echter ook lastig. Dit zijn immers allemaal factoren die van de zoeker afhangen, en het dus lastig maken je op een groter publiek te richten.

Updates in het algoritme

Het zoekalgoritme van Google is veranderlijk. Dat wil zeggen dat het de ene dag totaal anders kan zijn dan de andere. Het is daarom goed om op de hoogte te zijn, en waar nodig je website aan te passen. Er vinden regelmatig updates plaats en je wordt hierover niet gewaarschuwd.

Wel kun je een SERP-tool gebruiken om een idee te krijgen van of er significante wijzigingen zijn doorgevoerd. Zo weet je altijd op tijd wat er veranderd is en hoe je daarop kunt inspelen.

Conclusie: het Google algoritme in 2021

Het is dus zoals je nu weet lastig om exact te weten hoe je om moet gaan met het Google zoekalgoritme om hoger in Google te komen. Het is geheim en veranderlijk, en updates worden zelden aangekondigd of toegelicht.

Het goede nieuws is echter dat Google aardig op weg is met zijn algemene begeleiding en advies. Ongeacht eventuele wijzigingen en updates, zal het er altijd naar uitzien om inhoud te belonen die:

  • relevant is;
  • autoritair is;
  • correct is;
  • geoptimaliseerd is.

Houd er ten slotte rekening mee dat als het aankomt op het Google algoritme de enige volledig betrouwbare bron Google zelf is. Via verschillende communicatiekanalen houden ze gebruikers op de hoogte van wat er verandert en geven ze geregeld handige tips. Er wordt veel gespeculeerd over het algoritme, maar de meest betrouwbare bron is nog altijd de ontwikkelaar zelf.

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen