Wat is een backlink en hoe kom je eraan?

Wat is een backlink en hoe kom je eraan?

Wat is een backlink

Je hebt misschien wel eens van backlinks gehoord. Maar wat is een backlink nu eigenlijk en hoe kom je eraan? In dit artikel leggen we je hier alles over uit.

Wat is een backlink?

Allereerst geven we je antwoord op de vraag ‘Wat is een backlink?’ Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Heel simpel dus eigenlijk en toch wordt er zoveel waarde aan gehecht. Hoe dat nu precies zit leggen we je verderop in dit artikel uit.

Waaruit bestaat een backlink?

Een backlink bestaat uit een aantal verschillende onderdelen. Een van die onderdelen is natuurlijk de link zelf die naar een pagina op jouw website leidt. De tekst waaronder de link staat is een ander onderdeel. Dit noemen we ook wel de ankertekst. De ankertekst kan bijvoorbeeld ‘Klik hier’ zijn of de url van je website. Maar soms is het juist de belangrijkste zoekterm van de pagina waarnaar de link verwijst.

Verder kan een backlink dofollow of nofollow zijn. Een dofollow backlink geeft wat waarde van de linkpagina door aan de pagina waarnaar hij verwijst. Dit heeft een positieve invloed op je SEO. Nofollow backlinks geven geen waarde door, maar zijn desondanks ook een ranking signaal.

Een backlink kan uit nog meer onderdelen bestaan. Zo kan je bijvoorbeeld instellen of een backlink in hetzelfde tabblad of in een ander tabblad opent. De andere onderdelen zijn niet echt van belang voor je SEO en bespreken we daarom ook verder niet.

Waarom zijn backlinks zo belangrijk?

Als je je een beetje hebt verdiept in zoekmachine optimalisatie, ben je er waarschijnlijk wel achter gekomen dat backlinks een belangrijke ranking factor zijn. Sterker nog: backlinks zijn zelfs een van de belangrijkste ranking factoren. Als je meer kwalitatieve backlinks hebt, zal jouw website waarschijnlijk een hogere plaats krijgen in de zoekmachines.

Waarom zijn backlinks zo belangrijk

De zoekmachines zien backlinks als een soort positieve beoordeling voor jouw website. Als een andere website naar een pagina op jouw website linkt, betekent dit waarschijnlijk dat deze website-eigenaar jouw content waardevol en relevant vindt. Daarom gebruiken zoekmachines backlinks als indicator om de waarde en relevantie van een pagina te bepalen.

Als je hoger in de zoekmachines staat, krijg je eigenlijk ook altijd meer websitebezoekers. En meer websitebezoekers betekent vaak meer kopers en dus meer omzet. Aangezien backlinks een grote invloed hebben op je rankings in de zoekmachines, zijn ze ook zo belangrijk.

Wat is de waarde van een backlink?

In het verleden was het nog mogelijk om je rankings te verhogen door zoveel mogelijk backlinks te verzamelen. De kwaliteit was toen niet echt belangrijk. De zoekmachines zijn echter steeds beter geworden en hechten nu ook waarde aan de kwaliteit. Als je veel backlinks van lage kwaliteit verzamelt, zullen je rankings niet echt hoger worden. Het is zelfs zo dat backlinks vanaf spammy websites vaak een negatieve invloed hebben op je rankings.

De waarde van een backlink is dus belangrijk. Je kunt de waarde bepalen door te kijken naar de kwaliteit en de relevantie van de backlink. Er zijn verschillende methoden om de kwaliteit van een backlink te meten. Zo kun je kijken naar de DA en PA (waarden van MOZ) of de CF en TF (waarden van Majestic).De relevantie bepaal je door te checken of de website goed aansluit op het onderwerp van jouw pagina. Is dat niet het geval? Zorg er dan in ieder geval voor dat de pagina waarop de backlink komt te staan relevant is aan de pagina op jouw website.

Hoe kom je aan backlinks?

Je hebt dus backlinks nodig om hoger te scoren in de zoekmachines. Maar hoe kom je nu aan backlinks? De beste manier (en hoe de zoekmachines het eigenlijk bedoeld hebben) is door waardevolle content te creëren. Bedenk hoe je anderen echt verder kunt helpen met je content. Schrijf lange artikelen, maak waardevolle podcasts en video’s en ontwerp interessante infographics. Zorg ervoor dat jouw content zo waardevol is dat anderen het graag willen delen.

Naast het creëren van waardevolle content is het ook van belang om zelf om backlinks te vragen. Ook al is je content nog zo waardevol, backlinks komen niet vanzelf. Je zult eerst genoeg bezoekers op je website moeten hebben, zodat je content ook wordt opgemerkt door de juiste personen. Daarom is het zeker op het begin (maar ook later) belangrijk om backlinks te verzamelen.

Hoe kom je aan backlinks

Hoe verzamel je nu zelf backlinks? Allereerst is het aan te raden om af en toe een linkbuilding pakket te kopen. Daarnaast kun je ook backlinks verzamelen door website-eigenaren te vragen om te linken naar relevante artikelen. Ook kun je voorstellen om een gratis gastblog met een backlink aan te leveren. Of je kunt een gratis product of dienst weggeven aan een blogger in ruil voor een review op hun blog met een backlink.

Wil je het verzamelen van backlinks helemaal uitbesteden? Dan kun je kiezen voor linkbuilding op maat. Onze specialisten doen dan al het werk voor je. Hierbij gebruiken zij hun jarenlange kennis en ervaring, waardoor je verzekerd bent van hoge kwaliteit.

Waar moet je op letten bij het verzamelen van backlinks?

Als je zelf backlinks gaat verzamelen, is het slim om op een aantal dingen te letten. We hadden het eerder al over de waarde van de backlinks. Je behaalt veel betere resultaten met backlinks die een hoge waarde hebben, dus let goed op de kwaliteit en de relevantie. Zorg er ook voor dat een groot deel van je backlinks dofollow zijn, maar maak ook een aantal backlinks nofollow. Je backlinkprofiel moet namelijk wel natuurlijk lijken, want anders vertrouwen de zoekmachines het niet.

Ga er trouwens niet vanuit dat elke linkaanvraag een succes wordt. Waarschijnlijk krijg je veel afwijzingen en sommige website-eigenaren reageren gewoon helemaal niet. Maak daarom eerst een uitgebreide lijst met websites waarvan je een backlink wilt. Vraag hier vervolgens een backlink aan of stel voor om een gratis gastblog te leveren. Als je een mailtje stuur naar een stuk of honderd website-eigenaren, zal je zeker wel een aantal positieve reacties krijgen.

Check ook altijd of je backlink of je gastblog echt is geplaatst en of de link werkt. Kijk ook of de website-eigenaar de juiste ankertekst heeft geplaatst, als je die hebt aangeleverd. En check ook even of de link volgens afspraak wel dofollow of nofollow is.

GRATIS SEO EBOOK >>>