Linkbuilding statistieken zijn erg belangijk in een SEO campagne. Backlinks zijn cruciaal voor SEO. Goed functionerende backlinks zorgen ervoor dat zoekmachines de content op je pagina hoog waarderen. Het geeft ook aan dat je website betrouwbaar is. De domein autoriteit verbetert en er komt meer organisch verkeer naar je website toe.
Het is dus geen wonder dat zoveel SEO-experts veel aandacht geven aan linkbuilding en een goed in elkaar stekende linkbuilding statistieken en strategie. Het is dan wel belangrijk om je resultaten te meten en analyseren. Er zijn een aantal Kritieke Prestatie-Indicatoren (KPI’s) die je in de gaten kunt houden om het succes van je linkbuilding te monitoren.
Linkbuilding statistieken: Voer een audit uit op je backlink profiel
Als je begint met het meten van je linkbuilding campagne dan is een goede eerste stap om een benchmark te creëren. Een benchmark kun je zien als een soort beginpunt. Je huidige backlink profiel begrijpen geeft je meer inzicht in de groei die uit de campagne voortkomt. Het geeft ook aan waar je strategie nog bijgestuurd moet worden.
Een backlink audit evalueert alle backlinks die naar je website leiden. Daarna identificeert het eventuele slechte of ‘toxic’ backlinks die de positie van je website juist ten nadele beïnvloeden. Je kunt een backlink audit trouwens ook gebruiken om de backlinks te vinden die je ontvangt van websites met een hoge autoriteit.
Er zijn meerdere backlink audit tools te vinden op het internet. Een goede is de Semrush backlink audit tool want dit programma is redelijk simpel in gebruik. Het gebruikt een soort workflow voor de audit waarmee je analyses uitvoert en automatisch slechte links kunt afwijzen. Via de tool kun je ook handmatig backlinks verwijderen of backlinks monitoren over een langere periode.
Je voert simpelweg je website in en selecteert de optie voor een backlink audit. Zodra het programma klaar is met de audit, krijg je een volledig overzicht van het backlinkprofiel van je website. Je vindt er ook de domein autoriteit van je site, eventuele verwijzende domeinen, het totale aantal backlinks en de score van je linkprofiel zoals het nu is.
Je backlinkprofiel analyseren
Om te begrijpen hoe backlinks van invloed zijn op de ranking van je website, moet je aandacht besteden aan de link statistieken die relevant zijn voor jouw bedrijfsdoelen. Dat is niet voor iedereen hetzelfde. Daarom is ook niet elke statistiek van belang voor jouw campagne. Ze zijn vaak wel allemaal belangrijk om je backlinkprofiel beter te leren begrijpen.
Autoriteit score
Onder andere in de tool van Semrush maar ook in andere tools is er een algehele autoriteit score te vinden. Dat is de maatstaf voor het meten van de algehele kwaliteit van je SEO-campagne en domein. De score is gebaseerd op veel statistieken die betrouwbaarheid en autoriteit vertegenwoordigen, zoals de domein autoriteit van een website.
Je kunt de score zien als een bepaling van de algehele kwaliteit van het domein of de webpagina. Er is overigens geen harde eis voor de beste autoriteit score. Het hangt bijvoorbeeld af van hoeveel concurrentie je hebt en hoe afgebakend je niche is.
Relevantie van je niche
Het is belangrijk om in de gaten te houden of je backlinks ontvangt van andere websites binnen jouw niche. Dat zijn dus websites met vergelijkbare focus, expertise en doelgroepen.
Je kunt deze sites allereerst gebruiken om de scores van je eigen profiel beter te benchmarken. Niet alle scores zijn hetzelfde; meer competitieve sites zullen waarschijnlijk meer competitieve scores behalen. Het is daarom belangrijk om de focus te verleggen naar sites die het meest relevant zijn voor jou.
Websites met een niche staan vaak ook meer open voor het ruilen van backlinks of het toevoegen van jouw website aan hun eigen pagina’s. Onthoud dat je alleen backlinks wil van waardevolle websites met kwaliteit. Alleen die backlinks hebben echt grote invloed op het verkeer naar jouw site en de autoriteit van je domein.
Backlinks ontvangen van websites die zich totaal niet in jouw branche of niche bevinden, zal je positie niet verbeteren. Sterker nog: het kan zelfs een boete opleveren en negatief effect hebben op je positie in Google.
Met een Backlink Analytics Tool kun je die backlink profielen van websites binnen je niche analyseren alvorens je contact met ze opneemt over eventueel linken. Voer simpelweg het domein in en je kunt zien hoe waardevol deze website is voor jouw linkbuilding profiel.
Linkbuilding statistieken: Aantal verwijzende domeinen
Je wil een hoger aantal verwijzende domeinen hebben dan verwijzende links. Stel je voor: 10 links van een toxisch domein is niet zo impactvol als een enkele link van tien verschillende kwaliteitsdomeinen. Het is daarentegen niet ongebruikelijk om meerdere backlinks te ontvangen vanaf een domein. Als dat bij jouw site het geval is, zorg dan in ieder geval dat het domein van goede kwaliteit is. Als het domein een hoge toxiciteit score heeft of anderszins als giftig is gemarkeerd, zorg dan dat deze zo snel mogelijk verdwijnt uit je backlinkprofiel.
Toxicity score
Een toxicity score of toxiciteit score geeft aan hoeveel slechte of ‘toxic’ links er naar je domein verwijzen. Google vindt een link slecht of toxic wanneer deze gebruikt wordt om op manipulatieve wijze de positie van een website in Google te verbeteren. Daarvoor heeft Google regels opgesteld, namelijk Google’s Webmaster Guidelines. Breek je één van die regels? Dan krijg je wellicht een boete van Google.
Giftige of slechte backlinks bevatten elementen van:
- Link farms ofwel websites die puur zijn opgezet voor het verkrijgen van backlinks;
- Links afkomstig van sites die geen enkele relevantie hebben op het onderwerp van jouw site;
- Links die in blog commentaar zijn geplaatst zonder aanleiding;
- Links verborgen in de voettekst van een website;
- Links die overduidelijk gesponsord zijn.
Giftige, slechte of toxic backlinks hebben grote invloed op de positie van je domein in Google. Als Google spammeldingen van je domein ontvangt, kan een website worden gedegradeerd of zelfs helemaal verwijderd uit de zoekresultaten van Google. Giftige links kunnen ook zorgen voor een daling van het organische verkeer naarmate je positie in de SERP’s daalt.
Voorkom dit door direct giftige links aan te pakken wanneer je ze tegenkomt in de audit. In veel online tools is de mogelijkheid ze direct te verwijderen of een verzoek tot verwijderen in te dienen.
Linkbuilding statistieken: Anchor tekst of anker tekst
Een anchor tekst of ankertekst is de tekst waaraan een hyperlink verbonden is. Deze tekst moet context bieden bij de link die eraan vastzit. Anchor tekst is niet alleen belangrijk voor bots van Google maar ook voor lezers zelf. Er wordt eerder op een link geklikt als meteen duidelijk is waar je naartoe wordt geleid en waarom de link relevant is. Google hecht dan ook meer waarde an anchor teksten met meer inhoud dan ‘klik hier’ of ‘meer informatie’.
Monitor de organische groei van je website
Organische groei van het verkeer naar je website is misschien wel de beste manier om succes van een linkbuilding campagne te meten. Mogelijk zie je dan gelijk een verband tussen de toename van backlinks met kwaliteit en de toename van organisch verkeer naar je website.
Via handige tools van Semrush of via Google Analytics kun je bovendien goed in de gaten houden hoeveel verkeer er binnenkomt, via waar en op welke pagina ze weer afhaken.
Voer een analyse van zoekwoordpositie uit
Bij een positie analyse worden de prestaties van de belangrijkste zoekwoorden en zoekwoord combinaties geanalyseerd. Het is een andere manier om het succes van een backlink campagne te meten.
Als je domein autoriteit in de loop van uw campagne toeneemt, is de kans groter dat Google je website en de inhoud ervan heeft gezien. Het houdt rekening met de zoekwoorden die je op de site gebruikt en bepaalt of je positie in de zoekresultaten met die zoekwoorden moet worden verhoogd.
Houd de ROI van je links bij
De ROI geeft bij een campagne de verhoudingen aan van de gemaakte investeringen tegenover de opbrengsten. Ook bij een linkbuilding campagne is dat dus van groot belang.
Een SEO campagne moet net als andere marketing campagnes een budget hebben. Backlinks en een strategie ontwikkelen kost tijd en geld, dus het is aan jou om bij te houden welke hoeveelheid je erin kan steken.
Het is gebruikelijk om backlinks te verdienen door relaties op te bouwen. Tijd is bovendien zeker een factor in een linkbuilding strategie. Er zijn bovendien eigenaren van domeinen die een klein bedrag vragen voor elke link naar je website. Zo kunnen de kosten van zo’n strategie behoorlijk oplopen.
Houd zo nauwkeurig mogelijk bij wat je uitgeeft aan je backlink strategie. Niet alleen de links zelf maar ook de manuren spelen daarin een rol. Analyseer na een bepaalde tijdsperiode, bijvoorbeeld na twee maanden, hoeveel tijd en moeite je in het project hebt gestopt en wat het tot nu toe heeft opgeleverd. Is dit in verhouding?
Linkbuilding statistieken monitoren
Er zijn dus een aantal dingen die we kunnen leren van het bijhouden van statistieken in linkbuilding campagnes en backlinks:
- Bepaal vooraf wat de doelen van je campagne zijn en gebruik een backlink audit om een benchmark te maken voor je huidige backlinkprofiel.
- Besteed aandacht aan belangrijke statistieken zoals de autoriteit score en toxiciteit score om te begrijpen hoe een backlink je site beïnvloedt.
- Houd de groei van je site in de gaten over een bepaalde tijdsperiode en let ook op hoe organisch verkeer en verwijzingen naar je website veranderen.
- Gebruik zoekwoord positie analyse om te bepalen of je backlinks helpen in je ranking voor bepaalde zoekwoorden.
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen