9 SEO statistieken die er écht toe doen (en 4 die minder belangrijk zijn)

Blog
3 januari 2022

Sander

SEO Specialist

SEO statistieken zijn een goede manier om inzicht te krijgen in hoe SEO werkt. Sommige statistieken zijn essentieel voor SEO, terwijl anderen simpelweg nuttig zijn. Maar er zijn ook SEO statistieken die geen praktisch nut bieden en geen inzichten geven die je nodig hebt.

Hoe weet je nu welke statistieken nuttig zijn en welke je beter links kunt laten liggen? Het antwoord daarop ontdek je hier.

Er komen ook een aantal statistieken aan bod waar je weinig tot niets aan hebt, ook al zijn ze erg populair:

  • bouncepercentage
  • exit percentage
  • pagina’s bekeken per bezoek
  • duur gemiddelde sessie

9 handige SEO statistieken

Als je SEO-specialisten vraagt welke data ze het meeste gebruiken, dan is het waarschijnlijk de data rondom organisch verkeer. Alleen organisch verkeer is echter geen indicator van succes van SEO als je het niet ook in context kan plaatsen. Sterker nog: je moet nooit vertrouwen op slechts een enkel percentage zonder dat je weet wat erachter zit.

1. Organisch verkeer

Organisch verkeer omvat alle onbetaalde kliks naar je website vanuit zoekmachines.

Waarom het handig is

Als je organische verkeer een stijgende lijn vertoont, dan kan dit een teken zijn dat je inspanningen vruchten afwerpen. Maar houd er rekening mee dat organisch verkeer niet noodzakelijkerwijs meer verkopen betekent. Als je inkomsten genereert uit advertenties dan uiteraard wel.

Hoe je het kunt bijhouden

Het tabblad Performance in de Google Search Console maakt het mogelijk om deze statistieken in de gaten te houden. Je kunt ook de statistieken over een langere periode monitoren en analyseren.

2. Keyword rankings

Keyword rankings ofwel trefwoord rangschikkingen verwijzen naar de organische positie van een website in de zoekresultaten voor bepaalde trefwoorden.

Waarom het handig is

Het ene zoekwoord is het andere niet. Over het algemeen geldt dat hoe relevanter een zoekwoord is voor je product of  dienst, hoe waardevoller het is om daar een goede ranking op te krijgen. Door de keyword ranking bij te houden, kun je SEO-prestaties voor belangrijke zoekwoorden monitoren.

3. Zichtbaarheid in zoekresultaten

Zoekzichtbaarheid is het percentage van klikken op een bepaald zoekwoord die naar jouw website doorverwijzen. Het is eigenlijk de SEO-versie van Share of Voice (SOV), een belangrijk marketinginstrument als het gaat om het bijhouden van KPI’s die je helpen je marktpositie te monitoren.

Waarom het handig is

Er is een sterke relatie tussen SOV en marktaandeel. Over het algemeen geldt: hoe hoger je SOV, hoe groter je aandeel in de markt.

4. Traffic waarde

Traffic waarde is het bedrag dat je zou betalen voor al je organische klikken als ze allemaal voort zouden komen uit PPC-zoekadvertenties.

Waarom het handig is

Over het algemeen geldt: hoe hoger je traffic waarde of traffic value, hoe waardevoller het organische verkeer wordt voor je bedrijf. Hoewel je SEO moet gebruiken om verkeer te blijven genereren tijdens een klanttraject, zijn klikken van bezoekers die waarschijnlijk snel een conversie realiseren de meest waardevolle.

Het verhogen van de verkeerswaarde is ook een goed teken van de algehele groei van SEO-prestaties.

5. Conversies uit organisch verkeer

Weinig is zo belangrijk voor je website als conversies die bezoekers uitvoeren. Dat kan zijn iets checken, aanmelden of abonneren op een dienst. Het bijhouden van deze conversies uit organisch verkeer is iets dat veel bedrijven doen.

Waarom het handig is

Conversies uit organisch verkeer laten goed zien of je marketinginspanning vruchten afwerpt en dus inkomsten oplevert. Dat is immers het uiteindelijke doel van vrijwel alle websites en dus SEO.

6. Verwijzende domeinen

Verwijzende domeinen zijn simpelweg andere domeinen die linken en dus doorverwijzen naar jouw website.

Waarom het handig is

Backlinks zijn links vanaf andere websites naar jouw website. Het is een van de belangrijkste manieren waarop Google bepaalt wat jouw positie in zoekresultaten is. Je wil er zeker van zijn dat je steeds meer verwijzingen verzamelt, want dat heeft direct invloed op organisch verkeer.

7. Aantal geïndexeerde pagina’s

Deze statistiek vertelt je hoeveel van je pagina’s (ofwel URL’s) een zoekmachine in zijn index heeft.

Waarom het handig is

Je pagina’s moeten zichtbaar zijn voor ze organisch verkeer kunnen opleveren. In andere woorden: ze moeten geïndexeerd zijn voordat ze in SERPs verschijnen. Je wil echter ook een aantal pagina’s uit de index houden.

De wens is dat het aantal geïndexeerde pagina’s gestaag toeneemt naarmate je nieuwe inhoud publiceert. Plotselinge veranderingen in het aantal zijn waarschijnlijk een teken van een technisch SEO-probleem. Hoe groter en complexer je website is, hoe belangrijker deze statistiek is.

8. Fouten in index dekking

Deze en de vorige statistiek staan in direct contact met elkaar. Het aantal pagina’s met een fout in de index dekking heeft immers direct invloed op het aantal geïndexeerde pagina’s. Deze fouten omvatten alles dat voorkomt dat je pagina’s worden geïndexeerd.

Waarom het handig is

Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom Google je pagina’s niet indexeert of niet meteen indexeert. Naast de momenten waarop je dit zelf expres veroorzaakt, kunnen er ook pagina’s simpelweg niet zichtbaar zijn door technische fouten. Met deze statistiek ontdek je precies om hoeveel pagina’s het gaat.

9. Core Web Vitals

Core Web Vitals (CWV) is een set van drie technische SEO statistieken die te maken hebben met de snelheid van je website en de gebruikerservaring. Het omvat de volgende statistieken:

Waarom het handig is

Sinds juni van 2021 gebruikt Google de CWV statistieken om je positie in de zoekresultaten te bepalen. Als één of meerdere van deze statistieken slecht zijn dan is het dus een goed idee om het probleem te verhelpen.

4 SEO statistieken die minder belangrijk zijn

Statistieken kunnen verkeerd geïnterpreteerd worden, op zichzelf weinig toevoegen of gebruikt worden op een verkeerde manier. Daar wordt weinig over gepraat en geschreven, maar het is wel belangrijk om te noemen. Sommige statistieken zijn namelijk simpelweg niet je tijd en moeite waard.

  1. Bouncepercentage

Een bouncepercentage is het percentage van bezoekers dat na het bekijken van de landingspagina geen verdere actie onderneemt en doorklikt naar een andere website of de pagina sluit. Het is een SEO statistiek waar veel aandacht voor is en hij kan zeker nuttig zijn, maar er is absoluut geen reden om er zoveel aandacht op te vestigen.

Er zijn een aantal redenen waarom het bouncepercentage zo lastig effectief te gebruiken is:

  • bezoekers die fout klikken, snel vertrekken, adblock gebruikers en sessies die onderbroken worden tellen allemaal mee.
  • Het is een zeer breed percentage dat pas na verdere analyse met meerdere statistieken waardevol is.
  • Er is geen ‘juist’ bouncepercentage om je op te richten. Het hangt allemaal samen met je niche, je product, je pagina, de bron van je verkeer en meer.

  1. Exit Percentage (of uitloop percentage)

Uitloop Percentage toont het percentage sessies dat op een bepaalde pagina is geëindigd. Dat wil zeggen dat het die pagina is waarop een bezoeker besloot te vertrekken.

Hoge uitloop percentages betekenen echter niet dat er iets mis is met de pagina. Het kan juist het tegenovergestelde betekenen: de gebruiker vond wat hij zocht en heeft de pagina tevreden verlaten. Je moet immers ergens stoppen.

Om iets van waarde uit het uitvalpercentage te halen, zul je diep moeten graven in de statistieken of gebruikersopnames controleren. Het is eigenlijk simpelweg de moeite niet waard voor een relatief onbelangrijke statistiek.

  1. Pagina’s per sessie

Net als bij het uitloop percentage kun je veel tips tegenkomen over het aantal pagina’s per sessie en hoe je deze statistiek in kunt zetten om je website te optimaliseren.

Maar ook hier geldt: wat is dan een goed aantal pagina’s per sessie? Als je een bezoeker op een enkele pagina al alles kan vertellen dat hij wil weten, dan is daar natuurlijk niets mis mee. Sterker nog: je zou kunnen stellen dat het meer waarde heeft. Er zijn teveel variabelen als het gaat om het effectief inzetten van deze statistiek.

  1. Duur van gemiddelde sessie

De duur van een gemiddelde sessie zou volgens sommigen aangeven hoe betrokken bezoekers zijn en zelfs hoe trouw aan het merk. Het grootste probleem daarin is echter hoe deze op tijd gebaseerde statistieken worden berekend.

Google Analytics verzamelt time stamps ofwel tijdstempels wanneer een gebruiker door pagina’s klikt. Vervolgens berekent het de sessieduur door het tijdstempel te nemen van een eerste bezoek aan de website. De tijd op een pagina wordt berekend door de tijd tussen het eerste tijdstempel en het laatste te meten.

Dat betekent dat elke sessie die teruggestuurd wordt (een bounced session) zowel 0 minuten als oneindig veel minuten op je website heeft doorgebracht. Er wordt immers alleen een eerste tijdstempel of time stamp gegenereerd.

SEO statistieken inzetten

Het is dus belangrijk om SEO statistieken niet zomaar bij te houden. Je moet ze begrijpen en leren interpreteren, monitoren en analyseren. Dan valt al snel op dat de ene statistiek nuttiger is dan de ander, en dat welke nuttig zijn voor jou van je niche afhangt.

Je weet nu welke SEO statistieken je in ieder geval goed moet bijhouden, en welke je waarschijnlijk links kunt laten liggen. Je weet ook waarom ze zo belangrijk zijn (of juist niet).

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen