SEO vs SEA: waar kies jij voor?
We willen allemaal meer websitebezoekers en een goede SEO of SEA strategie kan je hierbij helpen. Je hebt echter maar een beperkte hoeveelheid tijd, dus wil je graag weten waar je die tijd het beste in kunt investeren. Het kan lastig zijn om een keuze te maken. Met de tips in dit artikel helpen wij je verder.
Verschil tussen SEO en SEA
SEA is het inkopen van advertentieruimte in de zoekresultaten van zoekmachines. Je betaalt voor elke weergave of klik, waardoor je eigenlijk per aankoop op je website een bepaald bedrag betaalt. Het voordeel van SEA is dat je direct resultaat behaalt. Je hoeft enkel een advertentie aan te maken en na goedkeuring wordt deze advertentie direct in de zoekresultaten weergegeven.
Met een goede SEO strategie zorg je ervoor dat je website hoger in de zoekmachines komt te staan. Hiervoor hoef je niets te betalen aan de zoekmachines. Je investeert enkel je tijd of je betaalt iemand anders voor het opzetten en uitvoeren van je SEO strategie. Het voordeel van SEO is dat je geen bedrag per klik of weergave aan de zoekmachines betaalt.
Snel resultaat
Waarschijnlijk wil iedere ondernemer graag snel meer omzet draaien. Daarom kiezen veel ondernemers ervoor om SEA toe te passen. Hiermee kom je direct bovenaan de zoekresultaten te staan, waardoor je ook direct meer websitebezoekers krijgt. Dit zal waarschijnlijk ook zorgen voor meer omzet.
In tegenstelling tot SEA heeft SEO tijd nodig. Je website zal niet meteen dezelfde dag (en waarschijnlijk ook niet dezelfde week) bovenaan de zoekresultaten staan. Je plaats in de zoekresultaten hangt onder andere af van de hoeveelheid en de kwaliteit van je websitecontent, de backlinks naar je website, de websitestructuur en de tijd dat je website online staat. Daarom kun je pas na enkele maanden echte resultaten verwachten.
Kosten
Als je SEA wilt toepassen, zul je geld moeten investeren. Je kunt wel al starten met een laag budget. Helaas zul je op het begin vrijwel altijd geld kwijt zijn aan het testen van keywords en advertenties. Zodra je hebt ontdekt met welke keywords en advertenties je een goede ROI hebt, zul je winst maken.
In het opzetten en uitvoeren van een SEO strategie hoef je geen geld te investeren. Je kunt zelf je websitestructuur verbeteren, content schrijven en backlinks verzamelen. Hier gaat echter wel tijd in zitten en jouw tijd is ook geld waard. Soms kan het voordeliger zijn om een tekstschrijver in te huren, een linkbuilding pakket te kopen of je gehele SEO uit te besteden. In de tijd die je hiermee bespaart kun jij je richten op het leveren van je producten of diensten en geld verdienen.
Resultaten op de lange termijn
Heb je een goede combinatie van keywords en advertenties gevonden met een goede ROI? Dan kun je hier enige tijd niets aan veranderen en winst maken. Wel moet je hier continu geld in blijven investeren. Stop je met adverteren? Dan zal niemand je advertenties meer zien en levert dit je geen bezoekers meer op. Daarom zijn de resultaten uit SEA tijdelijk.
Bij SEO ligt dit anders. Als je stopt met het optimaliseren van je website, geen content meer toevoegt en geen backlinks meer plaatst, zal je website niet uit de zoekresultaten verdwijnen. Na verloop van tijd scoor je waarschijnlijk wel wat minder hoog, maar je blijft nog wel profiteren van je SEO activiteiten. SEO levert dus blijvende resultaten op.
Combinatie van SEA en SEO
Op de langere termijn is SEO eigenlijk altijd effectiever. Het zorgt voor blijvend resultaat en je betaalt geen bedrag per aankoop. Wel zul je hierin tijd moeten investeren en duurt het langer voordat je hier resultaten mee behaalt.
Een combinatie van SEA en SEO is daarom eigenlijk altijd het meest aan te raden. Zo kun je op twee manieren maximaal resultaat behalen. Maar waar moet je je nu eerst en het meest op focussen? Dit hangt af van jouw doelen en je budget.
Focus op SEA
Wil je testen of er überhaupt vraag is naar je product? Wil je snel resultaat behalen of verkoop je producten met een korte verkooptermijn (kerstversiering, nieuwste hype etc.)? Dan kun je je het beste eerst volledig focussen op SEA.
Zodra je hebt uitgevonden welke zoektermen en advertenties goed voor jou werken, hoef je hier minder tijd in te steken. Toch zul je wel af en toe moeten bijstellen. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat een concurrent op hetzelfde keyword gaat adverteren, waardoor jouw kosten hoger worden. Als je ROI dan niet meer goed genoeg is, zul je op zoek moeten gaan naar een ander keyword dat goede resultaten oplevert. Vaak is het voldoende om dit wekelijks bij te houden. Je kunt dan tijd gaan besteden aan het opzetten van je SEO strategie.
Focus op SEO
Als je niet per se op zoek bent naar snel resultaat, kun je je het beste eerst focussen op je SEO strategie. Alle tijd die je hier nu insteekt, levert namelijk blijvende resultaten op. Ook als je geen budget of slechts een klein budget hebt, kun je je beter eerst focussen op SEO om zonder kosten meer omzet te krijgen.
Na het optimaliseren van je website, het uitvoeren van een uitgebreid zoektermenonderzoek en het plaatsen van een aantal blogs en backlinks hoef je alleen nog wekelijks of maandelijks blogs en links te plaatsen. Eventueel kun je nu ook een SEA campagne gaan opzetten om je doelgroep ook op een andere manier te bereiken.
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen