Een van de meest vergeten onderdelen van goede SEO voor je webpagina is de title tag. Een title tag is minstens zo belangrijk voor goede vindbaarheid als de inhoud van je pagina’s. Maar wat is een title tag nu precies en waarom is deze zo belangrijk voor zoekmachine optimalisatie? En hoe zorg je dat je een goede title tag hebt voor je pagina? Dat en meer ontdek je hier.
Wat is een title tag?
Een title tag is de titel van je webpagina. Het is een stukje HTML-code dat je toevoegt aan de code van je webpagina om deze een titel te geven.
<title>SEO Tips voor Beginners: Verbeter je Website Zichtbaarheid</title>
De titel is dan zichtbaar in de url van de webpagina boven in het browservenster én in de zoekresultaten in Google. Het is dus tevens de manier waarop mensen kunnen zien waar je pagina over gaat in de zoekresultaten.
Waarom is een goede title tag zo belangrijk?
Zoekmachines gebruiken de tag om de inhoud van de webpagina te begrijpen en indexeren – een plek te geven in de zoekresultaten. Voor SEO is het dus van groot belang dat je een duidelijke title tag hebt die de pagina goed omschrijft. Voor de zoeker is dat ook belangrijk. Bovendien wil je een title tag maken die de zoeker aanspoort juist op jouw link te klikken. Tevens is het de titel van de pagina en het is dus belangrijk dat deze de lading dekt.
De title tag is ook belangrijk omdat mensen de titel van je webpagina gebruiken om de betrouwbaarheid ervan te beoordelen. Staan er alleen onsamenhangende letters en cijfers? Dan zijn mensen sneller geneigd te denken dat het om een spampagina gaat.
Let hierop bij het maken van een title tag
Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten als je een title tag voor je pagina gaat maken:
- relevantie
- lengte
- uniekheid
- zoekwoorden
- aantrekkelijkheid voor gebruikers
Allereerst moet je title tag natuurlijk aansluiten op de inhoud van de pagina. Druk dus in een woord of een paar woorden uit wat de lezer gaat zien op jouw pagina. Daarnaast mag een title tag niet te lang zijn. Je hebt beperkte ruimte in de zoekresultaten in Google en je wil dat mensen direct kunnen zien waar de pagina over gaat zonder door te hoeven klikken. Ook moet de titel aantrekkelijk zijn, oftewel mensen uitnodigen om door te klikken.
Als het gaat om SEO is de title tag ook belangrijk en dat betekent dat zoekwoorden een rol spelen. Het belangrijkste zoekwoord voor de webpagina moet tevens in de title tag staan. Zorg er bovendien voor dat deze zoekterm niet hetzelfde is als voor een andere pagina op je website.
Tips voor het maken van de perfecte title tag
Wil je een title tag voor webpagina maken, maar heb je geen idee waar te beginnen? Met deze tips maak je in een handomdraai een tag die aan alle eisen voldoet.
1. Denk na wie je wil bereiken
Wie moet deze pagina gaan lezen en dus getriggerd worden om erop te klikken in Google. Zorg dat de titel – en trouwens de content – van de webpagina aansluit op de intentie van de bezoeker.
2. Zorg dat het zoekwoord vooraan staat
Het eerste woord of de eerste woorden moeten tevens de relevante zoekterm voor de pagina zijn. Zorg ook altijd dat deze zoekwoorden vooraan staan. Een pagina over rode sneakers begin je dus niet zo:
verschillende maten rode sneakers voor dames
maar zo:
rode sneakers dames verschillende maten
‘Rode sneakers’ is immers de meest relevante zoekterm, want wanneer iemand op zoek is naar dit type schoen zullen ze altijd hun zoekterm zo beginnen.
3. Zorg dat de title tag uniek is
Het is al eerder benoemd, maar zeer belangrijk voor het succes van je webpagina: zorg dat de title tag uniek is voor deze pagina. Geef elke pagina dus een eigen zoekterm en eigen title tag om het beste resultaat in Google te behalen.
4. Gebruik je bedrijfsnaam op de juiste manier
Wil je een title tag maken met je bedrijfsnaam of merknaam erin? Dat kan, maar zorg voor duidelijk onderscheid. Als je een onbekend bedrijf hebt, is het geen must om die naam erin te verwerken. Maar als je daar verandering in wil brengen, kan het wel weer goed zijn. En als je een bekend merk hebt, is het zeker een belangrijke aanvulling op de title tag. In dat geval maak je eerst een relevante title tag en voeg je een streepje toe tussen de tag en de merknaam. Zo voorkom je dat mensen het verkeerd lezen. Een verticale streep wordt hiervoor het meeste gebruikt.
5. Zorg dat de title tag leesbaar en aantrekkelijk is
Gooi de title tag niet vol met onnodige herhalingen en zoekwoorden. Een gebruiker wil in een oogopslag zien waar je pagina over gaat. Daarnaast moet het niet voelen als reclame, maar als een betrouwbare pagina. Het is je eerste indruk en die is heel belangrijk. Zorg dat je opvalt zonder schreeuwerig over te komen.
Hoe lang moet een title tag zijn?
Je kunt er het beste voor zorgen dat je title tag niet meer dan 60 tekens lang is. Heb je meer ruimte nodig? Dan kun je nog doorgaan tot 66 tekens, maar dat is echt het maximale. Het aantal karakters dat zichtbaar is in de zoekresultaten, schommelt tussen de 66 en 70. Dat is onder andere afhankelijk van welk apparaat je gebruikt om te zoeken.
Je wil dat de gebruiker de hele title tag kan zien. Daarom kun je je het beste beperken tot 60 tekens. Korte titels lezen is bovendien makkelijker. Aangezien veel gebruikers van zoekmachines een tekst alleen skimmen, is dat zeker in je voordeel.
Een kwestie van geduld
Heb je de title tag aangepast op basis van de bovenstaande tips en voorbeelden? Dan is het een kwestie van geduld. Google zal je nieuwe titel op korte termijn zichtbaar maken in de zoekresultaten en wie weet zorgt dat direct al voor meer kliks. Vergeet niet: SEO is meer dan alleen een title tag aanpassen. Een combinatie van technische en inhoudelijke aanpassingen aan je website zorgen voor een goede positie in de zoekresultaten.
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen