Zie je in Google Analytics de woorden ‘not provided’ (niet verstrekt) staan in plaats van de zoekopdrachten die zoekers naar je website hebben geleid? Dat betekent dat Google organische zoekwoordgegevens afschermt om de privacy van zoekers te beschermen.
Geen zorgen, dat betekent niet dat je iets verkeerd hebt gedaan in het configureren van je Google Analytics. Er zijn ook geen gegevens verloren gegaan door een fout. In dit artikel leggen we uit waar die not provided vandaan komt, geven we twee oplossingen voor het probleem en een aantal tips over hoe je die zoekwoordgegevens kunt gebruiken als je ze eenmaal terug hebt:
- Oplossing 1: gebruik Google Search Console
- Oplossing 2: gebruik Ahrefs Webmaster Tools
- Drie tips voor omgang met zoekwoordgegevens
Oplossing 1: Gebruik (gratis) de Google Search Console
Google Search Console (GSC) is een gratis tool van Google dat is ontworpen om de vertoning van je website in de zoekresultaten te controleren en aan te passen. Naast het onthullen van organische zoekopdrachten die naar je website worden geleid, kun je GSC gebruiken om technische fouten te vinden en op te lossen, sitemaps in te dienen, backlinks te bekijken en meer.
Wil je organische zoekwoordgegevens bekijken? Dan heb je altijd deze tool nodig.
Je kunt door middel van Google Search Console een aantal belangrijke gegevens vinden. De belangrijkste reden om deze tool te gebruiken? Je kunt organische zoekwoorden bekijken in het prestatierapport. Dat doe je onder het tabblad ‘prestaties’ of ‘performance’.
Zodra je gegevens daar beschikbaar zijn, zie je het tabblad met zoekwoorden genaamd ‘zoekopdrachten’ of ‘queries’ in het onderste paneel van het scherm.
Dit is wat de data betekent:
- Top zoekopdrachten of top queries verwijst naar zoekopdrachten vanuit Google Search die vertoningen van je website hebben gegenereerd. Dit betekent dat wanneer de URL van je website wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google (dit kan door zoeken op internet, zoeken naar afbeeldingen, video’s of Google Nieuws zijn), het trefwoord dat die vertoning heeft veroorzaakt, hier wordt gerapporteerd.
- Klikken of clicks is het aantal klikken dat vanuit organische zoekresultaten naar de URL van je website leidt. Let op: dit is zonder de betaalde Google Ads-zoekresultaten. Elke klik die de gebruiker buiten de zoekresultaten brengt, wordt als een klik beschouwd. En wanneer iemand op een link naar een pagina klikt, terugkeert naar de SERP (pagina met zoekresultaten van zoekmachines) en vervolgens opnieuw op die pagina klikt, telt dit slechts als één klik.
- Vertoningen of impressions zijn het aantal keren dat een URL van je website in de zoekresultaten is verschenen. Let op: dit betekent niet noodzakelijk dat de zoeker je website heeft gezien. Dit betekent alleen dat hij is weergegeven in resultaten.
Het kan even duren voordat Google alle gegevens van je website in kaart heeft gebracht in GSC. Zodra je gegevens binnen zijn, kun je tot 16 maanden terugkijken in de data.
Er zijn nog meer tabbladen in Google Search Console maar je onder andere klikken kunt zien voor:
- URL’s van pagina’s die zijn bezocht vanuit de SERP’s.
- Landen waar de zoekopdracht vandaan kwam.
- Het type apparaat waarop de zoekopdracht is uitgevoerd.
- Datums (standaard weergegeven in Pacific Time Zone maar dit kun je aanpassen).
De eerste oplossing voor het ‘not provided’ probleem is dus gemakkelijk. Je moet simpelweg Google Search Console activeren en instellen op je website, en geduldig wachten tot de data verschijnt.
Oplossing 2: gebruik Ahrefs Webmaster Tools (ook gratis)
Google Search Console heeft een aantal beperkingen. Gelukkig zijn er ook andere tools die je kunt inzetten om de ‘not provided’ aan te vullen. Een daarvan is Ahrefs Webmaster Tools (AWT).
Dit is een gratis tool die het mogelijk maakt om de SEO van je website aanzienlijk te verbeteren en meer verkeer naar je website te trekken. AWT heeft een aantal strepen voor op Google Search Console. Het geeft je onder andere:
- Alle bekende zoekwoorden en geen limiet van 1000 zoekwoorden.
- SEO metrics voor pagina’s en zoekwoorden.
- Een niet gepersonaliseerde SERP snapshot met concurrerende data.
- SERP eigenschappen voor elk zoekwoord.
Als je de tool installeert, zie je gelijk de knop ‘organic keywords’ of ‘organische zoekwoorden’. Vanuit daar zie je een rapport van de organische zoekwoorden voor je site.
In deze tool vind je een aantal handige gegevens die je niet (altijd) kunt vinden in Google Search Console:
- Trefwoorden die zoekers gebruikten om je website te vinden.
- SF staat voor SERP-functies die verschijnen in zoekresultaten voor een trefwoord.
- Volume geeft het aantal gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten voor een zoekwoord weer.
- Keyword Difficulty (KD) geeft een schatting van hoe moeilijk het is om voor een zoekwoord in de top 10 van organische zoekresultaten te komen op een schaal van 100 punten.
- Cost Per Click (CPC) toont de gemiddelde prijs die adverteerders betalen voor elke advertentieklik in betaalde zoekresultaten voor een zoekwoord.
- Verkeer toont een schatting van het maandelijkse organische zoekverkeer dat je krijgt van een bepaald zoekwoord.
- Wijziging (naast Verkeer) verwijst naar de wijziging in het verkeer tussen de door jou geselecteerde datums.
- Positie is de hoogste positie van je doelgroep voor een zoekwoord.
- Verandering (naast Positie) verwijst naar de verandering in positie tussen de door jou geselecteerde datums.
- URL verwijst naar de URL die voor een zoekwoord in de zoekresultaten staat.
Boven de zoekwoordgegevens zijn er nog meer filters die je kunt gebruiken om data weer te geven die aan bepaald cirteria voldoen. Denk dan aan zoeken op positie in SERP’s of een bepaald zoekwoord.
Er is dus een heleboel dat je kunt doen en inzien met de Ahrefs Webmaster Tool. Dit is nog maar een klein stuk van wat er mogelijk is. Ook deze tool helpt je die ‘not provided’ data opsporen en aanvullen.
Drie tips voor het gebruik van zoekwoordgegevens
Het is heel handig om te weten welke organische zoekwoorden verkeer naar je website brengen. Die kennis kun je namelijk inzetten om SEO te verbeteren en je organische verkeer te laten groeien. Met deze drie tips heb je gelijk een aantal ideeën over hoe je dat kunt inzetten.
1. Optimaliseer pagina’s met slecht presterende zoekwoorden
Onderpresterende zoekwoorden zijn de zoekwoorden waarbij je niet op de eerste of tweede positie scoort. Deze zijn belangrijk omdat de meeste mensen op één van de eerste twee zoekresultaten klikken. Als je daar niet tussenstaat, loop je een heleboel organisch verkeer mis.
Zowel via Google Search Console als via Ahrefs Webmaster Tools is er een functie waarmee je deze onderpresterende zoekwoorden kunt vinden.
2. Optimaliseer pagina’s met een lage CTR maar een hoge ranking
CTR is het percentage organische vertoningen dat resulteert in een klik naar je website.
Over het algemeen zou een pagina met een hoge ranking op de SERP ook een hoge CTR moeten hebben. Dit komt omdat mensen de neiging hebben om op zoekresultaten met een hoge positie te klikken. Hoe hoger de CTR, hoe meer verkeer naar je site.
Maar in sommige gevallen kunnen pagina’s die hoog scoren een lager dan gemiddelde CTR hebben. Met behulp van Google Search Console spoor je deze pagina’s op. Zo kun je de oorzaak van hun prestaties analyseren en kijken of er een manier is om de CTR te verbeteren.
3. Vind gemakkelijke zoekwoorden om op te ranken
Een enkele pagina kan scoren op maar liefst honderden zoekwoorden. Sommige zoekwoorden kunnen er zelfs voor zorgen dat een pagina onbedoeld wordt gerangschikt. Dit betekent dat Google een webpagina aan een zoekwoord kan koppelen, zelfs als je het zoekwoord niet specifiek voor deze pagina als target hebt.
Wanneer dat gebeurt, is dit een teken dat het tijd is voor nieuwe content of het optimaliseren van bestaande content voor dit ‘onbedoelde’ zoekwoord. Dan kun je namelijk meer verkeer krijgen dan nu het geval is. En hoe lager de KD, hoe gemakkelijker het over het algemeen is om inhoud te maken die hoog scoort.
Not Provided is gemakkelijk op te lossen
Zoals je nu weet, kun je dus twee handige tools inzetten om die ‘not provided’ data alsnog in te zien. Zowel Google Search Console als meerdere andere gratis tools kunnen je daarbij helpen.
Als je zoveel mogelijk inzicht in de cijfers van je website wil hebben, dan kun je beter meerdere tools inzetten. Zo kun je ook sneller manieren signaleren op je SEO tactieken te optimaliseren.
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen