Je weet dat SEO een goede investering voor je bedrijf zou zijn. Maar nu nog je leidinggevende overtuigen. Dat is misschien makkelijk als je voor een technisch vooruitstrevend bedrijf werkt, maar dat geldt niet voor ons allemaal. Niet elke leidinggevende begrijpt het belang van goede SEO, en het kan een uitdaging zijn om iemand te overtuigen.
In dit artikel ontdek je hoe je deze discussie kunt winnen en meer kans maakt om je leidinggevende te overtuigen de focus op SEO te leggen. Maar eerst bespreken we kort…
- Waarom je je leidinggevende moet willen overtuigen;
- Hoe je jouw leidinggevende overtuigt dat SEO een investering waard is.
Waarom zou je de moeite doen?
SEO heeft de kracht om verkeer naar en verkopen vanaf je website te stimuleren. Dat verbetert simpelweg de bedrijfsresultaten. Als je deel uitmaakt van een marketingteam binnen het bedrijf waarvoor je werkt, dan is dit simpelweg je functieomschrijving.
Maar wat heb je eraan om SEO te ‘verkopen’ aan je leidinggevende, behalve wellicht ee schouderklopje? Als je de leidinggevende kunt overtuigen om te investering in nieuwe ideeën in marketing die een positieve bijdrage leveren aan het bedrijfsresultaat, kun je daar in de toekomst je voordeel mee doen. Je zou het kunnen gebruiken om een opslag, een promotie of gewoon meer middelen te krijgen. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Hoe je jouw leidinggevende overtuigt geld te investeren in SEO
Als je hebt besloten dat je de leidinggevende wil overtuigen om in SEO te investeren, dan is het eerste dat je moet realiseren: je leidinggevende maakt zich nu helemaal geen zorgen om SEO. Hij is er niet mee bezig en bekommert zich vooral om zijn eigen dagelijkse praktijken.
Houd daar ook rekening mee bij het formuleren van je argumenten. Je wil je pitch niet baseren op alles waar jij als SEO-specialist of marketeer enthousiast van wordt zoals backlinks, verkeer en autoriteit. Dan verlies je de discussie. Je moet in plaats daarvan uitleggen hoe SEO je leidinggevende meer geld oplevert en hoe het helpt zakelijke doelen te bereiken.
Er zijn een aantal stappen die je kunt doorlopen om je argument kracht bij te zetten:
- Pitch de uitkomst, niet het proces.
- Leg je gedachtegang uit.
- Maak een stappenplan.
- Praat ook over de cijfers.
- Ontkracht mythen en bezwaren over SEO.
Pitch de uitkomst, niet het proces
Het is belangrijk dat je leidinggevende vanaf het begin betrokken en geprikkeld is door je pitch over SEO. De manier waarop je het verhaal vertelt, is dus heel belangrijk. Begin met het eindresultaat: wat is de beoogde uitkomst van deze investering in SEO?
Hoe je dat doet? Vul de lege plekken in: Door te investeren in SEO kunnen we [resultaat] in [tijdsbestek] bereiken.
Zorg ervoor dat je het resultaat ook koppelt aan zakelijke doelen om nog beter duidelijk te maken waarom dit aantrekkelijk is voor je leidinggevende. Het moet iets zijn waar je leidinggevende om geeft, dus niet iets abstracts als meer kliks of meer verkeer op de website.
Een voorbeeld: Door te investeren in SEO, kunnen we onze advertentie uitgaven met 15.000 euro per maand verlagen door betaald verkeer te vervangen door organisch verkeer.
Zorg dat het voorbeeld specifiek is maar dat je het ook kunt onderbouwen. Het moet natuurlijk wel realistisch zijn.
Leg je gedachtegang uit
Een gewenst resultaat pitchen is nog maar het begin. Nu moet je uitleggen hoe en waarom jij denkt dat de voorgestelde oplossing (investeren in SEO) tot het voorgestelde resultaat gaat leiden. Daarvoor heb je gegevens nodig.
Stel dat je bijvoorbeeld in de e‑commerce werkt. Je duikt in je Google ads account en ontdekt dat je momenteel op 20 zoekwoorden in Google ads biedt voor een bedrag van 15.000 euro per maand. Als je naar Google Analytics-gegevens kijkt, zie je dat dit verkeer gemiddeld verantwoordelijk is voor 40.000 euro per maand aan verkopen.
Als je dankzij SEO organisch voor deze zoekwoorden kunt ranken, dan is al dat verkeer gratis te verkrijgen. Sterker nog, omdat de meeste pagina’s die organisch in de top 10 staan voor een populair zoekwoord ook scoren voor honderden andere zoekwoorden, zal een organische positie waarschijnlijk meer verkopen genereren dan advertenties.
Maak een stappenplan
Als we er even vanuit gaan dat je leidinggevende is verkocht en helemaal gelooft in je pitch, dan is het volgende dat ze willen weten welke stappen er nodig zijn om dit te bereiken. Let op want hier loop je gemakkelijk vast in SEO-jargon.
Geef je leidinggevende geen lezing van 30 minuten over hoe je de slechte navigatie van je site kunt oplossen en inhoudsproblemen kunt aanpakken. Leg wel uit dat dit nodig is, en leg in grote lijnen uit hoe je dit wil doen. Voorkom teveel details.
Je wil in feite twee dingen communiceren:
- Wat je gaat doen en waarom.
- Wat je daarvoor nodig hebt.
Maak in je stappenplan ook duidelijk welke collega’s freelancers en middelen je nodig hebt om je stappenplan te doorlopen. Zo weet je leidinggevende precies wat hem te wachten staat.
Praat ook over de cijfers
Niemand gaat je groen licht voor je project geven zonder een duidelijk overzicht van de cijfers, en dan met name wat de investering gaat opleveren. Als je zojuist een heleboel stappen hebt opgesomds, vragen ze zich waarschijnlijk af: ‘hoeveel gaat dit allemaal kosten?’
Dit is het moment om die vraag te beantwoorden. Bespreek per stap in een overzichtelijke spreadsheet wat de kosten zijn. Neem hierin SEO-tools, software en andere investeringen op.
Return on investment (ROI) is natuurlijk waar het uiteindelijk allemaal om draait. Een kostenoverzicht is prima, maar wat levert het op? Je kunt daarvoor een specifieke aparte tabel maken waar je de kosten tegen elkaar afstreept. Maak ook duidelijk dat dit slechts schattingen zijn; je kunt niets garanderen.
Ontkracht mythes en bezwaren over SEO
Nu de laatste stap is aangebroken, is het tijd om twijfels weg te nemen. Je leidinggevende heeft misschien ook nog een aantal vragen. Om deze vragen goed te beantwoorden moet je voorbereiden en inlezen. Zo kun je ook veel voorkomende bezwaren en misvattingen ontkrachten.
Een aantal daarvan zijn:
SEO is toch hartstikke onbetrouwbaar?
Dit misverstand komt door het grote aantal zogenaamde SEO-specialisten dat mooie posities in Google belooft binnen mum van tijd – iets dat simpelweg bijna niet kan. Leg uit dat sommige bedrijven inderdaad op deze manier misbruik maken van het gebrek aan kennis over SEO. Leg vervolgens uit dat er ook ‘goede’ tactieken zijn om je ranking te verbeteren en gebruik voorbeelden.
SEO duurt veel te lang.
Ook hier kun je het beste eerlijk zijn in je argumentatie. Want het klopt: SEO kost veel tijd. Uit dit onderzoek blijkt zelfs dat nog geen 6 procent van de nieuwe websites binnen een jaar in de top 10 staan.
Er is geen ultieme oplossing in de marketing die je binnen de kortste keren gigantisch rendement oplevert voor een lage prijs. Ja, SEO neemt tijd in beslag. Ben daar eerlijk over en leg ook uit waarom, dat toont alleen maar je expertise.
Google verandert het algoritme zo vaak dat onze moeite teniet wordt gedaan door updates of algoritmes!
Google updates en algoritmes zijn enge onderwerpen, en terecht. Veel sites hebben gezien dat hun organische verkeer vrijwel van de ene op de andere dag werd weggevaagd na een algoritme. Google werkt zijn ranking algoritmen echter meerdere keren per jaar bij. Deze kunnen een negatieve invloed hebben op je verkeer, maar het is onwaarschijnlijk dat ze je website volledig wegvagen. Meestal zie je slechts een kleine daling of toename in het verkeer.
Conclusie
Zoals je nu weet is het een behoorlijke uitdaging om je leidinggevende te overtuigen om te investeren in SEO. Maar het is zo de moeite waard als je de voordelen op een rijtje zet. Er zijn tal van bedrijven die écht hebben geïnvesteerd in goede SEO en als resultaat niet alleen veel meer klanten binnenhalen maar ook besparen op hun advertentiekosten. Als je hetzelfde wilt voor je bedrijf, moet je de taal van je leidinggevende leren spreken en dingen inlijsten op een manier die bij hen past. Bewaar het SEO-jargon voor gesprekken met gelijkgestemde collega’s.
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen