Als jong bedrijf ben je ongetwijfeld altijd op naar manieren om te groeien met weinig tot geen budget. SEO – oftewel Search Engine Optimization – is er daar één van. Ontdek in dit artikel hoe je kunt groeien met beperkt budget door SEO toe te passen.
Voor SEO heb je geen groot budget nodig. Als je het op de juiste manier toepast, groeit het verkeer naar je website als vanzelf. Daarnaast geeft het een extra boost aan andere marketingtactieken. SEO heeft invloed op zowat elke stap in je marketing funnel.
In dit artikel ontdek je:
- Waarom startups zouden moeten investeren in SEO;
- Hoe je SEO het beste toepast als start-up of klein bedrijf.
Twijfel je nog altijd of SEO belangrijk is voor jouw organisatie? Er zijn 3 belangrijke redenen om er toch nu mee van start te zijn, en ze zijn allemaal met data te onderbouwen.
Reden 1: vanwege macrotrends
In 2014 hebben Google en Millward Brown Digital een onderzoek uitgevoerd naar de onderzoeks- en aankoopgewoonten van B2B-zoekers. Uit dat onderzoek bleek dat 71% van de B2B-zoekers in Google hun onderzoek start met een generieke zoekopdracht (in plaats van een merkzoekopdracht).
Zoals Google zelf zegt: “ze zijn op zoek naar een product, niet naar jou.”
Reden 2: er zijn altijd mensen op zoek naar jouw product of dienst
Hoe klein je niche ook is, er is altijd een groep mensen op zoek naar wat jij te bieden hebt.
Een voorbeeld: neem bijvoorbeeld een productcategorie als ‘dier-vrije zuivel’. Die productcategorie bestaat echt (animal-free dairy), maar specifiek op die zoekwoorden wordt wellicht nog weinig gezocht. Dit product is een relatief nieuw concept. Maar aanverwante zoekopdrachten zoals ‘lactosevrij’, ‘laag in lactose’ of ‘vegan’ worden veel gebruikt. Daar kun je van profiteren.
Reden 3: omdat je zo gratis organisch verkeer kunt verkrijgen
SEO is misschien nooit volledig gratis. Je moet immers tijd en moeite steken in het optimaliseren van je SEO-tactieken. Maar je hoeft niet te betalen voor wat je uiteindelijk toepast. Bij advertenties is dat wel het geval, ook wanneer je adverteert in Google en op social media. Bovendien blijft dat geld kosten, terwijl SEO op een gegeven moment staat en weinig tijd meer kost.
Hoe je SEO voor startups toepast
Volg deze 8 stappen als je voor het eerst SEO voor je bedrijf gaat opzetten, en het in één keer goed wil doen.
Stap 1: Zet iemand op SEO
Wie moet je overtuigen binnen je organisatie om de start te maken met SEO? Het kan de CEO zijn, investeerders, een marketing team of misschien kun je zelf het beste aan de slag. Wie er ook in het vraagstuk van de SEO duikt: het komt allemaal neer op het verbeteren en groeien van het bedrijf, dus iedereen zou overtuigd moeten zijn.
SEO is een investering die zichzelf niet snel terugverdient. Je hebt tijd nodig voor zoekwoorden onderzoek, het maken van content en het promoten ervan. Het kost ook nog tijd voor Google en haar crawl bots je website hebben gevonden en indexeren.
SEO kan ontzettend veel opleveren, maar geduld is hierin een schone zaak. Als je dit moet verkopen aan je team, begin dan vooral met uitleg over de voordelen van SEO. Je kunt de voordelen van SEO uitleggen door de marketingtactieken te illustreren die het stimuleert, voornamelijk contentmarketing.
Contentmarketing dient veel verschillende doelen:
- Creëert bewustzijn en trekt potentiële klanten aan;
- Helpt je publiek te betrekken en geloofwaardigheid op te bouwen;
- Helpt klanten te converteren;
- Helpt je loyaliteit op te bouwen.
Als je SEO toepast bij het maken van je content dan voegt SEO iets toe in elke stap van je marketing funnel.
Dit zijn een aantal goede argumenten om iemand mee te overtuigen het vraagstuk van SEO op te pakken. Maar als deze persoon vooral interesse heeft in wat SEO financieel oplevert dan is dat ook prima. Dan kun je goed wijzen op de minimale investering versus de grote opbrengst van organisch verkeer naar je website.
Stap 2: Stel doelen
Als je al groen licht hebt voor SEO, is het tijd voor de volgende stap: stel je doelen en bereid middelen voor op de reis.
Doelen stellen voor SEO doe je zo:
Het uiteindelijke doel van SEO is om potentiële bezoekers te bereiken via organisch zoeken en ze om te zetten in klanten. Maar dit is een doel op het hoogste niveau, en het is best moeilijk om mee te werken omdat het je niet vertelt hoe je daar zult komen.
Een veel efficiëntere aanpak is om je grote doel op het hoogste niveau te verdelen in kleinere stappen die je dichter bij het resultaat brengen.
Je kunt SEO-doelen als een piramide zien, met het resultaat bovenaan en kleinere doelen die daar op lagere niveaus naartoe leiden. Het idee is om onderaan te beginnen en zo omhoog te werken. Een kleiner doel kan zijn om op de eerste pagina voor een bepaalde zoekterm uit te komen binnen 6 maanden. Vervolgens kun je nog kleinere doelen stellen en acties inplannen om dit te bereiken.
Middelen die je nodig hebt:
Middelen inschakelen betekent kosten. En als start-up moet je oppassen voor te hoge kosten. SEO kost je wellicht niet veel in het toepassen ervan maar tools die je reis ondersteunen kosten wel geld.
Voor effectieve SEO heb je in ieder geval de volgende dingen nodig:
- Research
- Geoptimaliseerde content
- Backlinks
- Tools om metingen uit te voeren
Als je alleen werkt of een klein team hebt én een beperkt budget, dan zit er niets anders op dan zelf leren hoe je deze stappen van SEO toepast en wat ervoor nodig is. Dat is overigens goed te doen met de juiste tools en andere middelen.
Heb je een (beperkt) budget voor SEO-taken? Dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen:
- Huur iemand in die bovenstaande skills en tools al heeft.
- Huur iemand in die ervaring heeft met content schrijven en SEO.
- Huur iemand in die ervaring heeft met SEO en geef ze de ruimte om uit te besteden.
Goed nieuws, want als je zelf je SEO moet gaan oppakken dan zijn er allerlei handige (gratis) tools die je kunt gebruiken. Er zijn zowel gratis als betaalde tools, en betaald is niet altijd beter. Zorg in ieder geval dat je een tool hebt voor zoekwoorden onderzoek en content beoordeling.
Stap 3: Zorg dat je technische SEO op orde is
Technische SEO is het proces van het optimaliseren van je website op zoekmachines zoals Google te ondersteunen in het vinden, crawlen en indexeren van je pagina’s. Als Google deze stappen niet kan ondernemen op je website dan is de kans klein dat je hoog in zoekresultaten verschijnt.
Het beginner-antwoord op de vraag over technische SEO is: repareer de technische problemen op je website met een handige tool die ze in kaart brengt. Er zijn meerdere tools die je website kunnen scannen en kunnen aangeven waar het fout zit.
Stap 4: Voer een zoekwoordenonderzoek uit
Een zoekwoorden onderzoek is bedoeld om de zoekwoorden te vinden en organiseren die mensen gebruiken als ze op zoek zijn naar jouw dienst of product. Dat zijn er altijd meerdere, en elke pagina op je website heeft vaak een aantal verschillende belangrijkste zoekwoorden.
Aangezien je als jong bedrijf nog maar weinig autoriteit en bekendheid hebt, kun je het beste beginnen met zoekwoorden waar weinig concurrentie op is. Dat wil zeggen dat je concurrenten er nog niet gigantisch hoog op scoren en veel op adverteren. Dan is de kans namelijk groter dat jij als beginner er op kunt scoren.
De moeilijkheidsgraad van scoren op een zoekwoord wordt vaak geuit in Keyword Difficulty of KD. Er zijn volop tools die je kunnen ondersteunen in zoekwoordenonderzoek zoals Ubersuggest en de Google Zoekwoordplanner. Deze twee helpen je zoekwoorden identificeren waar je op kunt scoren.
Stap 5: Maak content voor je website
Nu je een idee hebt van welke zoekwoorden belangrijk zijn, is het tijd om goede content te schrijven waarmee je organisch verkeer aantrekt. Er zijn een aantal aspecten belangrijk in het creëren van die content.
Begrijp je publiek
Weten waar mensen naar op zoek zijn is waardevol. Alleen berusten op SEO-data is echter ook niet goed. Houd in het schrijven van je content rekening met de zoekintentie van de lezer.
Je doelgroep is minstens zo belangrijk in het schrijven en optimaliseren van je content. Je kunt daarvoor een buyer persona opstellen, een fictief personage die als het ware jouw ideale klant is. Houd rekening met deze persoon in het schrijven. Men noemt het ook wel een archetype.
Houd de zoekintentie in de gaten
Zoekintentie verwijst naar wat de zoeker zoekt. Het is belangrijk omdat Google inhoud wil rangschikken die echt nuttig is, dus je gaat waarschijnlijk niet rangschikken tenzij je inhoud overeenkomt met de intentie van de gebruiker.
Om de intentie achter een zoekwoord te begrijpen, moet je de zoekresultaten analyseren op basis van de drie C’s:
- Content type – is er een type content dat veel voorkomt in de SERPs voor dit zoekwoord, zoals productpagina’s, video’s of landingspagina’s?
- Content format – is er een veel voorkomend content format in de SERPs, zoals nieuwsartikelen, opinie of handleidingen?
- Content invalshoek – is er een type invalshoek die je veel ziet in de SERPs, zoals content voor beginners of de nieuwste content op jaarbasis?
Plan, publiceer en hergebruik
Je hebt op dit moment waarschijnlijk een heleboel content ideeën. Hoe ga je al die inhoud beheren en maken?
Een veel voorkomende techniek onder professionele content marketeers is het bijhouden van een contentkalender. Het is een systeem dat wordt gebruikt om de productie van inhoud te organiseren, beheren en plannen.
Er is niet één manier om een contentkalender te maken. Een contentkalender moet in de eerste plaats bruikbaar zijn voor jou en je organisatie.
Een aantal fijne programma’s voor het bijhouden van zo’n kalender zijn:
- Asana
- Trello
- Google calendar
Houd in ieder geval de volgende dingen bij in je contentkalender:
- Onderwerp
- Auteur
- Status van de taak
- Deadline
- Format
- Kanaal
Als het gaat om het daadwerkelijk schrijven van je content dan is er niet echt een gouden regel. Schrijven is een persoonlijk proces. Mensen hebben verschillende stijlen van werken en hebben hun eigen manier om creatief te blijven. Vooral in een kleine organisatie kun je dit soort taken daarom prima vrij houden.
Zorg wel dat je iets van een format aanhoudt en zorg ook dat je feedback krijgt voor publicatie. Het kan helpen om de opbouw van je content vast te bepalen voor je aan het schrijven gaat.
Stap 6: Optimaliseer bestaande content
Soms is het optimaliseren van content die je al hebt de beste manier om de organisch verkeer te boosten. Je bestaande content heeft misschien al een ranking, of je bestaande content sluit al goed aan op de zoekintentie.
Stap 7: Bouw links
Als je SEO content zo goed als klaar is, dan is het tijd om te gaan kijken naar een van de belangrijkste ranking factors: linken, ook wel linkbuilding genaamd. Het is een lastige taak, linkbuilding uitbesteden is dan ook wel aan te raden. Je kunt linkbuilden echter ook goed zelf doen.
Intern linken
Begin met linken van de pagina’s op je website onderling. Als je dat doet dan help je zoekmachines om nieuwe pagina’s te signaleren. Bovendien krijg je meteen meer linkautoriteit op de pagina waar je naartoe linkt. Je hebt zoekmachines verder begrijpen waar een pagina over gaat.
Bekijk links van concurrenten
Tenzij je een heel obscure nichemarkt aan probeert te boren heb je waarschijnlijk concurrenten die je al voor zijn gegaan. Zij hebben hun SEO en research dus waarschijnlijk al gedaan.
Analyseer de links van je concurrenten en ontdek:
- welke links je kunt repliceren: sommige van de gebruikte links kun jij misschien ook goed toepassen omdat ze van andere openbare en veelgebruikte sites komen.
- patronen in de soorten backlinks: je kunt bestuderen welke soorten links je concurrenten naar deze goede posities hebben gebracht en deze eventueel repliceren of namaken.
Zorg dat je reviews krijgt
Je product online laten beoordelen heeft duidelijke voordelen: merk- en productbekendheid, inkomend verkeer en vaak waardevolle productfeedback. Maar er is nog een aspect aan dit verhaal: backlinks.
Stap 8: Meten en weten
Hoe meet je nu het succes van je SEO-strategie? Welke metrics zijn belangrijk en hoe houd je dit allemaal bij?
Afhankelijk van je doelen kun je het beste de volgende gegevens bijhouden:
- organisch verkeer: het aantal bezoekers dat je direct vanuit zoekresultaten krijgt.
- organische zoekwoorden: de zoekwoorden waarop je pagina’s scoren.
- zoekwoord rankings: hoe je positie is voor bepaalde zoekwoorden in de zoekresultaten.
- backlinks: links naar jouw website vanaf andere websites.
Er zijn meer dan genoeg gratis tools waarmee je al deze gegevens bij kunt houden. Heb geduld, want een ranking heb je niet in een week.
Conclusie
Je hebt geen groot budget nodig om je organische verkeer te laten groeien met SEO. Je kunt vrij ver gaan met gratis tools en daar ook van alles in bijhouden. Het kost je geen bakken met geld maar het gaat je wel veel opleveren.
Reageren
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.
Inloggen