Wat betekent de afkorting seo

Wat betekent de afkorting seo

Seo betekenis

Wellicht als je op deze pagina terecht bent gekomen ben je op ontdekkingsreis in de wereld van online marketing. De afkorting van S.E.O. heeft de betekenis Search Engine Optimization ofwel in het Nederlands (Zoekmachine optimalisatie).

Zoekmachine optimalisatie wil zeggen het optimaliseren van uw website voor de zoekmachines. Het resultaat van S.E.O. zal zijn dat uw website beter vinbaar zal worden in de zoekmachines.

Wat is SEO?

Je hebt de term ongetwijfeld wel eens gehoord of gelezen: SEO. De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. Maar wat is SEO nu precies, en hoe kun je het gebruiken om je bedrijf te laten groeien? Dat ontdek je op deze pagina. We gaan onder andere in op:

  • De betekenis van SEO
  • Hoe werkt SEO?
  • Zoekwoordenonderzoek
  • On-page en off-page SEO
  • Technische SEO

De betekenis van SEO

Search Engine Optimization is een term die gebruikt wordt om alle activiteit aan te duiden waarmee je een betere positie in zoekmachines als Google probeert te verwerven. SEO noemen we ook wel zoekmachineoptimalisatie. Aan de basis van SEO liggen webpagina’s en de bijbehorende relevante zoektermen: het woord of de woordgroep die men gebruikt in zoekmachines om jouw product of dienst te vinden.

SEO is volledig gericht op organisch ranken. Dat houdt in dat je een betere positie in Google probeert te krijgen zonder dat je ervoor betaalt. Voor een advertentie in een zoekmachine moet je namelijk betalen. Toch is het ook zonder betaling mogelijk een hoge positie in de zoekresultaten te behalen. Daarvoor zijn de verschillende SEO-technieken ontwikkeld.

Door organisch meer verkeer naar je website te halen, kun je dus eigenlijk gratis meer succes met je website halen – en meer producten verkopen. Want hoe hoger je staat in Google, hoe groter de kans dat een gebruiker jouw website aanklikt en dus voor jouw product of dienst kiest.

Hoe werkt SEO?

Er zijn een heleboel manieren om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Op de vraag Hoe werkt SEO? is dus geen eenduidig antwoord. Sommige van de factoren die je positie in Google bepalen, heb je invloed op. Andere niet.

Het belangrijkste om te weten is dat Google werkt met een algoritme. Dat algoritme bepaalt welke websites in welke volgorde verschijnen in de zoekresultaten van Google. Het algoritme van Google is niet openbaar, maar we weten er wel veel over. Het algoritme doorgronden betekent dat je met SEO in kunt spelen op de voorwaarden om die hoge positie te bemachtigen. Maar dat is niet eenvoudig. Gelukkig weten we inmiddels veel technieken om aan de eisen van het algoritme te voldoen.

Zoekwoorden als basis van SEO

Voor je aan de slag kunt met SEO moet je natuurlijk een goede website hebben. Aan de basis daarvan – en van al je andere SEO-activiteiten – staat een zoekwoordenonderzoek. Zoekwoorden zijn de woorden die mensen gebruiken wanneer ze in Google zoeken naar jouw product of dienst. Het is belangrijk goed in kaart te brengen welke woorden dat zijn, zodat je ze kunt verwerken in de content van je website en SEO-activiteiten.

Een zoekwoordenonderzoek begint bij een brainstorm. Het is belangrijk om eerst op te sommen welke woorden en woordgroepen je denkt dat men gebruikt om jouw product of dienst te vinden. Vervolgens kun je verschillende tools inzetten om verdere zoekwoorden te ontdekken. Met dit soort tools kun je vaak ook opzoeken hoeveel bepaalde termen daadwerkelijk gebruikt worden. Onder andere Google Keyword Planner en Semrush zijn daar ideaal voor. Er zijn echter nog veel meer handige tools die je kunt gebruiken – gratis en betaald.

Als je uiteindelijk weet welke zoektermen belangrijk zijn voor jou, moet je ze verwerken in je SEO-activiteiten. Dat doe je onder andere door relevante zoektermen gebruiken in de inhoud van je website. Denk dan aan teksten, titels maar ook alt-tekst van afbeeldingen. Ook de SEO-activiteiten buiten je eigen website om moet je voorzien van deze zoektermen.

On-page en off-page SEO

In de SEO wordt onderscheid gemaakt tussen off-page en on-page. Het verschil is simpel: on-page SEO is alles dat je zelf kunt doen aan je website om je positie in Google te beïnvloeden. Denk dan aan het optimaliseren van de inhoud van je pagina’s of het verbeteren van de code. Off-page SEO zijn activiteiten die zich niet op jouw website bevinden. Die zijn vaak lastiger te beïnvloeden. Dan kun je denken aan backlinks (links vanaf andere websites naar jouw website toe), maar ook reviews en vernoemingen.

Het is belangrijk zowel on-page als off-page SEO toe te passen. Alleen zo behaal je de hoogste positie, met name in sectoren met veel concurrentie.

Die drie pijlers van SEO

SEO-inspanningen kun je opdelen in drie belangrijke pijlers:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit

Techniek – ook wel technische SEO – is alles dat je achter de schermen op je website aanpast ten behoeve van zoekmachineoptimalisatie. Denk dan bijvoorbeeld aan een goede structuur in je pagina’s, snelle laadtijden en geen doodlopende links in je content. Technische SEO gaat over gebruiksvriendelijkheid. Dat is belangrijk voor het algoritme van Google en voor gebruikers.

Content is de inhoud van je website. De tekst, maar ook tussenkopjes, foto’s en video’s. Van de intro op je website tot de meta description en de header: het maakt allemaal uit voor SEO. Het is belangrijk om daar de juiste zoektermen te gebruiken. Houd je content ook vooral relevant en niet herhalend. Dat wordt gezien door het algoritme.

Tot slot is je autoriteit belangrijk voor het algoritme van Google en dus voor al je SEO-activiteiten. Autoriteit is voor Google een graadmeter om te bepalen hoe betrouwbaar je website is, maar ook hoe relevant voor de zoeker. Google wil dat zoekers snel en gemakkelijk vinden wat ze zoeken. De hoge posities in de zoekresultaten worden dan ook bepaald door hoeveel mensen op jouw website daadwerkelijk vinden wat ze zoeken.

De autoriteit wordt daarnaast bepaald door het aantal linkjes en vermeldingen van anderen. Hoe meer mensen positief zijn over jouw website en dus naar jou verwijzen, hoe belangrijker Google gelooft dat je bent. Links vanaf andere websites naar jou toe – backlinks – zijn dus belangrijk.

Waarom je moet investeren in SEO

Er is een hoop dat je zelf kunt doen om een hogere positie in Google te verkrijgen. SEO uitbesteden is echter een goed idee, met name wanneer je in een branche actief bent met veel concurrentie. Het algoritme van Google is veranderlijk en de juiste kennis is nodig om geen fouten te maken. Als je namelijk de verkeerde dingen doet, kunnen je SEO-activiteiten nutteloos zijn of zelfs averechts werken. Investeer dus in SEO als je zeker wilt zijn dat je er het meeste uithaalt, of je nu kiest om het uit te besteden of zelf aan de slag te gaan.

Jasper Gunsing

Jasper Gunsing, Online marketeer sinds 2009. Met JG Webmarketing & Linkbuilding Masters helpen we jouw om de beste resultaten te behalen in jouw online marketing strategie.

    GRATIS SEO EBOOK >>>