Wat is SEO?

Blog
3 augustus 2020

Sander

SEO Specialist

Waarschijnlijk heb je wel eens van SEO gehoord. Misschien weet je ook wel dat je dit kunt inzetten om meer bezoekers naar je website te trekken. Maar wat is SEO nu eigenlijk precies en welke SEO technieken zijn er? Wat zijn de belangrijkste ranking factoren en hoe begin je met SEO? In dit artikel geven we je antwoord op deze vragen en vind je een handig stappenplan.

Wat is SEO nu eigenlijk?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het vat alle processen samen die bijdragen aan het hoger scoren van een webpagina in de zoekmachines. Hierbij kun je denken aan allerlei verschillende zoekmachines, zoals Google, Bing en Yahoo. De focus ligt meestal echter op Google, omdat dit veruit de meest gebruikte zoekmachine is. Hieronder een korte video waar wordt uitgelegd wat SEO nou precies is.

Waarom is SEO belangrijk?

Veel online marketeers maken gebruiken van SEO. Als je zelf een website hebt, is het ook slim om je hierop te focussen. Maar waarom is dit nu eigenlijk zo belangrijk? SEO kun je inzetten om meer bezoekers naar je website te trekken. Hiermee kun je meer verkopen of leads genereren en je naamsbekendheid vergroten.

SEO vs. andere online marketingtechnieken

Het grote voordeel van SEO ten opzichte van de meeste andere online marketingtechnieken is dat je geen kosten betaalt per extra bezoeker. Bezoekers vanuit zoekmachines kosten je helemaal niets. Natuurlijk kost het wel tijd of geld om je website te optimaliseren en je zult dit ook moeten blijven doen. Toch betaal je met SEO – in geld of omgerekend in tijd – uiteindelijk vaak minder per bezoeker dan met andere marketingtechnieken (zoals SEA of SMA).

Het nadeel van SEO ten opzichte van veel andere marketingtechnieken is dat je hier pas op de lange termijn echt resultaten uit haalt. Je webpagina’s komen vaak niet binnen een aantal weken een stuk hoger in de zoekmachines te staan. Als je echt goede posities in de zoekmachines wilt krijgen en daarmee veel extra bezoekers op je website, ben je hier vaak wel enkele jaren mee bezig.

SEO is dus niet per se beter dan andere online marketingtechnieken, maar het heeft zeker wel voordelen. Je kunt het beste zowel SEO als andere online marketingtechnieken toepassen, zodat je op korte termijn resultaat behaalt en op de langere termijn resultaat tegen (vaak) lagere kosten. Ook bereik je op deze manier verschillende doelgroepen.

Belangrijkste SEO termen

Als je net start met SEO en hier meer informatie over zoekt, kunnen de SEO termen je soms om de oren vliegen. Om ervoor te zorgen dat je de informatie wat beter begrijpt, hebben wij hieronder de belangrijkste SEO termen op een rijtje gezet.

Ranking: De positie van een webpagina in de zoekresultaten.

SERP: Dit is de afkorting van Search Engine Result Page, oftewel ‘zoekresultatenpagina’ in het Nederlands.

Pagerank: In het verleden gaf Google websites een cijfer met de Pagerank. Sinds 2013 wordt dit niet meer (zichtbaar) geüpdatet en deze waarde wordt dan ook vrijwel niet meer gebruikt door online marketeers. In plaats van de Pagerank worden vaak de DA en PA (Moz) of de CF en TF (Majestic) bijgehouden om de waarde van een website te bepalen.

Zoekwoord of zoekterm: Een woord of combinatie van woorden waarop mensen zoeken in de zoekmachines.

Metatags: Stukjes code die aan een pagina worden toegevoegd en alleen door zoekmachines worden gelezen. De meta title en meta description zijn de meest gebruikte meta tags. Deze titel en beschrijving worden getoond in de zoekresultaten.

Backlinks: Links die vanaf een andere website naar jouw website verwijzen.

Verschillende ranking factoren

Zoekmachines hebben een bepaald algoritme waarmee wordt bepaald op welke posities webpagina’s moeten komen te staan in de zoekresultaten. Hierbij let het algoritme op veel verschillende ranking factoren. Deze ranking factoren kunnen worden onderverdeeld in vier verschillende categorieën: gebruikerssignalen, meta structuur, content en autoriteit.

Gebruikerssignalen

De laatste jaren zijn gebruikerssignalen een steeds belangrijke rol gaan spelen in het bepalen van de website rankings. Naar verwachting wordt deze rol in toekomst nog veel groter. De belangrijkste gebruikerssignalen zijn:

  1. Dwell time: tijd die bezoekers op je website doorbrengen voordat ze terugkeren naar Google.
  2. Pogosticking: het percentage bezoekers dat bijna direct weer terugkeert naar Google.
  3. Click through rate: het percentage bezoekers dat ervoor kiest op jouw zoekresultaat te klikken.
  4. Aantal malen dat een artikel wordt gedeeld.

Meta structuur

De meta structuur is de complete structuur van een website. De content van de website valt hier niet onder. Als je website een duidelijke structuur heeft, kunnen zoekmachines je pagina’s makkelijker indexeren en begrijpen. Daarbij verhoogt een goede websitestructuur ook het gebruiksgemak voor je bezoekers en dat zullen zoekmachines ook erg waarderen.

Belangrijkste SEO ranking factoren voor je meta structuur:

  1. Mobielvriendelijkheid
  2. Laadtijd
  3. Aanwezigheid van een Robots.txt en een Sitemaps.xml bestand
  4. Gebruik van Google AMP
  5. HTTPS beveiligde verbinding
  6. Interne links

Content

Een bezoeker van je website is op zoek naar iets, bijvoorbeeld naar een product, informatie of contactgegevens. Als ze dit op jouw website kunnen vinden, voorzie je hen in hun contentbehoefte. En wellicht wek je hun interesse, waardoor ze nog verder gaan kijken op je website. In ieder geval biedt je jouw bezoekers dan waarde. Zoekmachines willen ook graag hun gebruikers waarde bieden. Daarom worden websites met waardevolle content hoger in de zoekresultaten geplaatst.

Belangrijkste SEO ranking factoren voor je content:

  1. Relevantie van de content
  2. Gebruik van relevante zoektermen en zinnen
  3. Gebruik van de exacte zoekterm
  4. Laatste publicatiedatum
  5. Locatie en frequentie van gerelateerde zoektermen
  6. Totale hoeveelheid content
  7. Gebruik van unieke, relevante afbeeldingen

Autoriteit

Het verhogen van de autoriteit van je website bestaat voor een groot deel uit het verzamelen van kwalitatieve backlinks. Daarnaast valt hieronder ook het optimaliseren van je website om meer een autoriteit te worden.

Belangrijkste SEO ranking factoren voor je autoriteit:

  1. Kwaliteit van de websites die linken naar jouw website
  2. Expertise van de schrijvers
  3. Relevante bronvermeldingen
  4. Reviews en testimonials over je website
  5. Kwantiteit en diversiteit van websites die linken
  6. Anchor teksten van backlinks
  7. Leeftijd van de website
  8. Aanwezigheid van contactgegevens en social media links

SEO technieken: white-hat en black-hat

De verschillende SEO strategieën kunnen worden onderverdeeld in white-hat SEO en black-hat SEO. In het verleden werd er veel gefocust op black-hat SEO. Dit zijn SEO technieken die enkel bedoeld zijn om de website hoger te laten ranken en waarbij niet of in ieder geval weinig gedacht wordt aan de websitebezoekers. Hierbij kun je denken aan het plaatsen van veel keywords op een pagina (keyword stuffing), links verzamelen van spammy websites van lage kwaliteit en doorway pages. Hiermee kon je in het verleden nog makkelijk en snel hoger scoren in de zoekmachines.

Inmiddels is black-hat SEO achterhaald. Sommige black-hat technieken werken nog wel, maar je moet hiermee oppassen. Het kan zijn dat het even werkt, maar dat je hier in de nabije toekomst alsnog een zogenaamde penalty voor krijgt. Je zoekmachine rankings worden dan ineens een stuk lager of je website verdwijnt helemaal uit de zoekmachines.

Je kunt beter kiezen voor white-hat SEO. Dit bestaat uit technieken die bedoeld zijn om je bezoekers meer kwaliteit en waarde te leveren. Denk hierbij aan informatieve teksten en afbeeldingen, links van betrouwbare websites met een hoge ranking en een goede navigatie op je website. Natuurlijk zet je dit soort technieken ook gedeeltelijk in om hoger te scoren in de zoekmachines, maar je levert ook echt kwaliteit aan je bezoekers. Het belangrijkste hierin is dat het voor de zoekmachines natuurlijk overkomt. Zo kun je met white-hat SEO je rankings zonder veel risico verhogen.

SEO stappenplan: zo moet je beginnen

Zoals je ziet zijn er enorm veel technieken die je kunt toepassen om je website hoger te krijgen in de zoekmachines. In dit artikel hebben we alleen de belangrijkste ranking factoren genoemd, maar er zijn er nog veel meer. We begrijpen het als je hoofd een beetje vol zit na het lezen van dit artikel. Misschien heb je geen idee meer waar je nu mee moet beginnen. Daarom vind je hieronder een handig stappenplan.

1. Verbeter je meta structuur

De eerste stap bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines is het verbeteren van je meta structuur. Dit kost wel even tijd op het begin, maar daarna heb je een goede basis. Ga in ieder geval aan de slag met de zes belangrijkste punten die we hierboven ook al hadden genoemd:

  • Zorg ervoor dat je website op alle schermen goed leesbaar is en er mooi uitziet. Let er ook op dat alle links en knoppen nog makkelijk aan te klikken zijn.
  • Controleer de laadtijd van je website via Google Pagespeed en volg hun verbeterpunten op. Maak ook gebruik van onze Pagespeed tips om je laadtijd te verbeteren.
  • Maak een Robots.txt en een Sitemaps.xml bestaan aan.
  • Stel Google AMP in om je webpagina’s sneller te laten laden op mobiele telefoons.
  • Zorg ervoor dat je website een veilige verbinding heeft met HTTPS.
  • Maak een duidelijk navigatiemenu aan en plaats interne links in je teksten.

2. Bedenk relevante onderwerpen voor je teksten

Om je pagina- en blogteksten relevant en waardevol te maken kun je het beste eerst onderzoeken welke onderwerpen relevant zijn voor jouw bezoekers. Daarna doe je een zoektermenonderzoek om erachter te komen op welke termen jouw bezoekers zoeken.

  • Schrijf alle woorden en zinnen op die klanten volgens jou zouden kunnen gebruiken. Onderzoek ook wat er speelt op de markt en welke informatie er nu nog mist.
  • Kras alle termen door die niet voldoende relevant zijn.
  • Gebruik de relevante termen voor een zoektermenonderzoek via Google Keyword Planner. Kies zoektermen uit met een redelijk zoekvolume en lage of normale concurrentie. Zorg ervoor dat je zoektermen relevant zijn.

3. Plaats periodiek nieuwe content

Bij het plaatsen van content is het belangrijk dat je dit periodiek doet. Zo blijft je website continu actueel en word je op steeds meer zoektermen vindbaar. Plaats bijvoorbeeld eens per maand, eens per week of drie keer per week een nieuwe pagina of tekst. Volg de onderstaande stappen voor elk stuk content:

  • Gebruik een van de onderwerpen die je in de vorige stap hebt bedacht en schrijf hier een lang en waardevol stuk over (maak de tekst echter ook niet langer dan nodig). Verwerk tussenkopjes en lijstjes in de tekst.
  • Bedenk een aantrekkelijke titel.
  • Verwerk de belangrijkste zoekterm(en) en synoniemen een aantal keer in de tekst. Zorg ervoor dat dit natuurlijk overkomt en dat de tekst goed leesbaar blijft.
  • Plaats bij elke blogtekst een auteursprofiel en vermeld de bronnen onderaan het artikel.
  • Voeg aan elke pagina een meta title en meta description toe.
  • Plaats social media buttons bij elk blogartikel, zodat bezoekers je artikelen makkelijk kunnen delen.

4. Verbeter de autoriteit van je website

Als je de bovenstaande stappen volgt bij het plaatsen van je teksten, verbeter je al voor een groot deel de autoriteit van je website. Er zijn echter nog een paar dingen die je kunt doen om je autoriteit te verhogen:

  • Plaats je contactgegevens en social media links op je contactpagina en/of in de footer.
  • Probeer reviews en testimonials te verzamelen over jouw website of producten. Dit kun je doen door je klanten hierom te vragen.

5. Plaats periodiek nieuwe backlinks

Het plaatsen van nieuwe backlinks is ook iets wat je periodiek moet doen. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Zo komt dit het meest natuurlijk over voor zoekmachines. Als je goede content schrijft, zullen websites op een gegeven moment automatisch naar je gaan linken. Op het begin is dat vaak echter wat lastiger.

Hieronder vind je verschillende manieren die je kunt toepassen om toch aan backlinks te komen. Je kunt het beste meerdere manieren combineren, zodat je een gevarieerd backlinkprofiel krijgt. Zorg er ook voor dat je backlinks opbouwt naar verschillende pagina’s van je website en varieer met de anchor teksten.

  • Vraag backlinks aan op startpagina’s.
  • Schrijf gastblogs voor andere websites en verwijs hierin naar jouw website.
  • Vraag schrijvers van een relevant stuk content op een andere website om te linken naar jouw artikel.
  • Bestel een linkbuilding pakket met kwalitatieve backlinks van Linkbuildingmasters.nl.

Na het lezen van dit artikel kan je het antwoord op de vraag ”Wat is SEO?” wel geven, maar kan je hem ook toepassen?

Reageren

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op een nieuwsbericht.

Inloggen