Blogartikel bovenaan in Google

Blogartikel bovenaan in Google

Blogartikel bovenaan in Google

Hoe komt jouw blogartikel bovenaan in Google?

Je plaats regelmatig nieuwe blogartikelen, maar je behaalt steeds maar niet die nr. 1 posities op de zoektermen waarop je wilt scoren. Moet je er echt meer tijd in gaan steken of is dit het niet waard? En kun je dan beter meerdere korte blogs schrijven of liever één groot blogartikel? In dit artikel geven wij antwoord op deze vragen en leggen wij je uit hoe jouw blogartikel in vier stappen hoger in Google komt.

Bloggen kan je website op meer verschillende zoektermen vindbaar maken en je posities in de zoekresultaten verhogen. Het is het zeker waard om hiermee door te gaan (of mee te starten), aangezien het je veel gratis websitebezoekers kan opleveren. Om hier het meeste resultaat uit te halen en bovenaan in Google te komen, moet je dit echter wel op de juiste manier doen.

Een paar keer per jaar een blog van 250 woorden plaatsen heeft niet zoveel zin. Het is beter om je te focussen op kwalitatieve, lange blogs en regelmatig te bloggen (minimaal eens per maand).

Hoe zorg je er nu voor dat jouw blogartikel bovenaan in Google komt te staan?

 

blog onderwerp1.    Kies het juiste onderwerp

Het verwerken van de juiste zoektermen in je teksten was altijd enorm belangrijk. Inmiddels is het echter steeds meer van belang geworden om je juist meer te focussen op de kwaliteit van je blogartikelen. Google begrijpt de context van teksten steeds beter en de exacte zoektermen hoeven er daarom niet meer in te staan.

Toch is het wel slim om een zoektermenonderzoek te doen. Hiermee kun je ontdekken welke onderwerpen populair zijn in jouw branche. Aan de hand hiervan kun je bepalen over welk onderwerp je gaat schrijven. Relevante zoektermen kun je dan ook direct een aantal keer verwerken in je teksten. Blijf je echter wel voornamelijk focussen op kwaliteit en zorg ervoor dat de zoektermen je artikel niet slechter of minder goed leesbaar maken.

Er is ook een andere manier om het onderwerp van je blogartikel te kiezen, namelijk door te kijken naar onderwerpen die nu actueel zijn. Is er een nieuwe trend of innovatie in jouw branche waar nu veel over gesproken wordt? En is hier tot nu toe nog maar weinig over geschreven? De kans is groot dat veel mensen nu op zoek gaan naar meer informatie hierover én je hebt nu nog weinig concurrentie. Met een actueel onderwerp kun je daarom snel hoog in Google scoren (als je er snel bij bent).

 

2. Schrijf het allerbeste blogartikel

Moet je artikel tegenwoordig minimaal 1000 woorden lang zijn of scoor je pas hoog met artikelen van 2000+ woorden? Er is in principe geen vaste richtlijn, want het hangt maar net van je concurrentie af. Als je op een bepaalde zoekterm weinig concurrentie hebt en de artikelen van je concurrenten maximaal 200 woorden zijn, kun je hier met een blogartikel van 300 – 400 woorden soms al makkelijk boven komen te staan. De optimale lengte van je artikel bepaal je dus aan de hand van de lengte van de artikelen van je grootste concurrenten. Dit zijn de websites die op de eerste vijf tot tien plaatsen in de zoekresultaten staan.

Niet alleen de lengte van je blogartikel is van belang. Het gaat ook om de waarde die je biedt aan je bezoekers. Een korter artikel dat enorm veel waarde biedt kan zelfs hoger scoren dan een langer artikel van de concurrent. Je artikel moet dus niet alleen langer zijn (het mag zelfs soms ook wat korter zijn), maar het moet ook meer waarde bieden dan de artikelen van je concurrenten!

Hoe zorg je er nu voor dat jouw blogartikel het allerbeste blogartikel is? Door de inhoud hiervan echt nuttig te maken voor je bezoekers en ervoor te zorgen dat het blogartikel onderscheidend is. Schrijf eerst een structuur uit die je wilt hanteren voor het blogartikel. Waar wil je het precies over gaan hebben en wat hebben je bezoekers aan deze informatie? Zorg ervoor dat je het probleem van de bezoeker oplost. Dit doe je door tips te geven, oplossingen aan te reiken en/of vragen te beantwoorden.

Je kunt de post nog interessanter maken door verschillende relevante elementen toe te voegen. Denk hierbij aan afbeeldingen, video’s, podcasts, infographics en downloads.

 

Answer The Public3. Zorg ervoor dat gebruikers klikken

Als je blogartikel eenmaal in de zoekresultaten staat, wil je natuurlijk ook dat gebruikers hierop klikken. Zo krijg je namelijk al direct meer websitebezoekers. Maar dat is niet de enige reden waarom je je snippet zo aantrekkelijk mogelijk moet maken! Meer kliks op jouw zoekresultaat zorgen er namelijk ook voor dat Google jouw pagina hoger gaat waarderen. En daarmee verhoog je weer jouw positie in de zoekresultaten.

Hoe zorg je er nu voor dat er meer gebruikers op jouw zoekresultaat klikken? Allereerst schrijf je een aantrekkelijke meta title en meta description. Deze titel en beschrijving moeten gebruikers overtuigen om te klikken. Het is ook slim om hier de belangrijkste zoekterm in te verwerken. Als gebruikers hierop zoeken, wordt dit namelijk vetgedrukt weergegeven in je snippet. Daardoor valt jouw pagina meer op.

Ook kan jouw blogartikel sneller bovenaan komen als het voor Google aantrekkelijk is om hem als featured snippet te weergeven. In een featured snippet wordt antwoord gegeven op een vraag. Deze snippets staan altijd bovenaan in Google en vallen meer op dan andere zoekresultaten. Voor elke zoekopdracht kiest Google maximaal één featured snippet uit.

Om ervoor te zorgen dat jouw blogartikel als featured snippet wordt weergegeven, kun je het beste in je artikel antwoord geven op een vraag waar nog geen antwoord op wordt gegeven in de Google Answer Box. Kun je geen relevante vragen verzinnen? Doe dan inspiratie op via Answer The Public. Voer deze vragen vervolgens één voor één in Google in en kijk of hier middels een featured snippet antwoord op wordt gegeven. Is dat niet het geval? Dan kun jij in jouw blog antwoord geven op deze vraag.

Plaats de vraag in een kop en zet het antwoord hier direct onder. Het meest succesvol zijn antwoorden die ongeveer veertig tot vijftig woorden bevatten. Je kunt het antwoord weergeven in vorm van een alinea, tabel of opsommingslijst. Gebruik hiervoor de juiste HTML-elementen.

 

4. Optimaliseer je website

De drie bovenstaande tips zijn echt specifiek bedoeld voor het optimaliseren van je blogartikel. Daarnaast is het echter ook belangrijk dat je gehele website op orde is. Met een goed geoptimaliseerde website komen je blogartikelen ook sneller bovenaan in Google te staan. Hoe kun je je website nu goed optimaliseren?

Allereerst is het belangrijk om te kijken naar de laadtijd van je website. Zorg ervoor dat je website zo snel mogelijk laadt. Dit verbetert de gebruikservaring en Google hecht hier ook veel waarde aan! Daarnaast moet je website ook geschikt zijn voor mobiel, anders zul je laag scoren in de mobiele zoekresultaten. Het kan slim zijn om te werken met AMP.

Verder dient je websitenavigatie duidelijk te zijn voor zowel je websitebezoekers als zoekmachines. Maak een hoofdmenu, plaats interne links en creëer een sitemap.

Als laatste moet je voor een hogere positie in de Google zoekresultaten ook een gevarieerd en natuurlijk backlinkprofiel hebben. Zorg ervoor dat je backlinks van relevante websites komen die van hoge kwaliteit zijn. Plaats niet te veel backlinks in één keer, plaats zowel dofollow als nofollow links en varieer in de anchor teksten.

 

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen komt jouw blogartikel niet zomaar bovenaan in Google te staan. Het draait echt om kwaliteit. Daarbij zijn er nog een aantal factoren waar je onderzoek naar moet doen en rekening mee moet houden. Het schrijven en plaatsen van een goed blogartikel kost je zo misschien wel twee tot vier uur, maar dit is het zeker waard. Ook al kun je in die tijd ook meerdere korte blogartikelen schrijven; met één groot blogartikel van hoge waarde behaal je waarschijnlijk veel betere resultaten.

Maak hier dus echt tijd voor vrij en focus je voornamelijk op je websitebezoekers. Zo behaal jij met jouw blogartikelen uiteindelijk die felbegeerde eerste positie op relevante zoektermen!

GRATIS SEO EBOOK >>>